En av de vackraste platserna jag vet ♥
Fatmomakke, en pärla långt bort från storstadens puls. Här härskar de massiva fjällen som skydd mot yttervärlden. Här bor lugnet mitt i all turism, här hör man vattnet porla samtidigt som det hörs språk från en massa olika länder, varvat med dofter från träden och från alla de olika maträtter som lagas runt omkring bland husbilar, tält och vagnar.
 
 
 
När man går runt på den urgamla mötesplatsen kan man känna vibrationerna från alla de personer som under flera hundra år träffats här av en eller annan anledning. En plats att samlas kring för att mötas och för att utbyta information och tankar, om både vardagliga händelser men också annat. En plats som är viktig fortfarande än i dag för många,  som andas magi och tradition och som har ett stort symboliskt värde för en stor del av alla de som vistas här i dag.
 
 
 
Kåtorna som är här är nästan alla i privat ägo. Det finns en visningskåta som är öppen för allmänheten, de privata är låsta och ska lämnas ifred. 
 
 
Kyrkan som finns där i dag byggdes mellan 1881-84 .
 
 
Den är i mina ögon väldigt vacker på insidan ♥ Om jag inte mins helt fel så har en släkting till mig, på min pappas sida, gjort de dopfund som finns i denna kyrka.
 
 
 
Att vandra runt här, i sakta mak och bara känna in lugnet och historiens vingslag från svunnna tider, ja det blir jag aldrig less på. Här är det som om ett lugn bara lägger sig som en varm härlig filt runt om en, tiden saktar in på ett sätt som gör att själen får ro och hinner ikapp på något vis, svårt att förklara med ord....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress