Täcken eller inte täcken.....
Det kommer fler och fler undersökningar ang detta med att täcka sina hästar. Med andra ord så sker det en stor utveckling inom detta område.
 
När vi började vårt hästliv för länge sedan så var det lika naturligt att sätta täcken på hästen på samma sätt som vi satte ytterkläder på oss själva. Det var ingenting som man reflekterade över, det var bara så man gjorde, då vill säga!
 
I dag kommer det mer och mer forskning om hur vädret påverkar hästen, hur deras naturliga värmesystem fungerar, vad som händer i hästens kropp vid kyla men även vid värme, hur den reagerar och vad den reagerar mot!
 
Förr, på den gamla tiden så kunde vi ofta se, när det var mildare väder ute, att hästarna rullade ofta och gärna. Att det berodde på ett försök att kyla ner sig själv, ja det fanns inte på vår världskarta att tänka så ( Ja, så okunniga var vi...) I dag, med den kunskap vi har i dag, så förstår vi ju vad dom då försökte att säga till oss: Hallå, det är lite varmt!
 
Men ska man då bara sluta med täcken? Ja enligt all forskning så skall oklippta hästar med fri tillgång på mat klara sig utan täcken ute i många minusgrader ( då utan storm och regn vill säga) Våra hästar skulle enligt den nya "forskningen" klara sig utan täcke med sina hus som skydd och fri tillgång på grovfoder som dom har. 
 
Och i år fick Lucky gå utan täcke väldigt länge ( började med täcke i oktober ) Och långt in på hösten gick det väldigt bra, men så en dag så började det.....Han fick ont i ryggen. Men enligt all expertis så skulle han ju fixa det....hus som skydd, fritt med hö med andra ord helt rätt förutsättningar.....ändå så blev det inte bra!
 
För mig känns det inte ok att ta in min vän för att göra i ordning honom för en ridtur, och så är han inte bra i ryggen. Nä detta hade inträffat ett flertal gånger så beslutade jag mig för att täcka ändå, för jag visste sedan tidigare att han hade känslig rygg och att det gått så bra så länge, ja det var en otroligt underbar känsla ☺
 
Så nu har min vän täcke på sig (ändå) men eftersom jag nu i dag ser detta med täcken genom helt andra ögon ( ny kunskap ) så "övertäckar" jag inte ( som jag verkligen! gjorde förut! ) Nu tittar jag på "hur" Lucky mår och väljer täcke efter det. Så i dag så skiftar jag mellan ett ofodrat regntäcke till ett 80 grams fodrat täcke ( beroende på väderleken ) och nu har Prinsen aldrig ont i ryggen och det är ytterst sällan som han försöker att kyla ner sig med att rulla ☺ 
 
Vad jag vill komma till är att forskning är bra, forskning är nödvändigt! Men!.....vi måste också se till individen, för där är alla olika, precis som du och jag. Det som fungerar för den ena betyder inte per automatk att det fungerar för alla. Däremot är det viktigt att jag som hästägare verkligen tänker igenom vilka val jag gör, och verkligen ser om dom fungerar och verkar vara bra för just min vän. Det är otroligt viktigt anser jag att man utgår från den individ som just din häst är och inte bara följa med strömmen, för att alla andra gör si eller så. Utgå alltid utifrån din egen vän och utifrån de förutsättningar som just ni har. Men sluta aldrig med att bli självkritisk till de beslut du fattar, lyssna av, använd dina instinkter, se hur din vän ser ut att må och fatta sedan beslut utifrån dig och din vän.....vad som är bra för just er!
 
Min finste Prins ♥
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress