Naturhästen. Finns den?

Att ha häst är en förmån med massvis av skyldigheter som ställer stora krav på mig som ägare. Detta gäller naturligtvis alla djur och djurägare, men i just detta specifika inlägg är det hästar jag inriktar mig på.

 I år när vi ( jag & mina flickor) börjar att söka halm till våra hus får jag höra från den ena till den andre halmleverantören, att halm är det en sån efterfråga på så att det är svårt att få tag på. Flertalet leverantörer har sagt att dom inte har så mycket att leverera som det finns behov av.

 I hela mitt liv när jag har hållit på med hästar så har dom stått inne på natten i box, och varit ute på dagen i hagen. Så var det bara, och de fåtal ägare som lät sina hästar stå ute dygnet runt, blev mer eller mindre klassade som lite annorlunda och i vissa fall som smålata hästägare som inte orkade mocka osv. Nu pratar vi mååååånga år sedan!

 Vi har också alltid haft våra så, inne på natten och ute på dagen. Tills vi flyttade till ett stall i Håkmark där hästarna hade hus i hagen. Då insåg vi hur bra det är med hus samt hur skönt det var för killarna att ha möjlighet till skydd både mot regn & rusk som sol & värme.

 Så när vi flyttade till vårt nuvarande stall så valde vi att bygga egna små hus till våra killar. Då var vi först och utan att ljuga så var det både en och annan som log lite när vi berättade om våra planer. Men sagt och gjort, husen byggdes och det var skönt i mattehjärtat när det stormade ute och vinden ven runt knuten att veta att killarna hade möjlighet att ta skydd om dom ville, och det gjorde dom verkligen.

 Där och då föddes tanken, kan dom inte få sova ute de dygn som det är bra väder…..Pridde plutt hade sedan tidigre dragit på sig kroniska luftrörsbesvär och utvecklat allergi mot damm och förrådskvalster ( finns naturligt i stallmiljön ) Så vi såg fort på honom att utevistelse var superbra mot hans allergier och mot hans hosta. Vi såg också på Holle ( Det var dom två som vi hade då ) att hans gamlingsben mådde oerhört bra av att få vara ute lite längre och därmed med betydligt större yta att röra sig på .

 Så från att vara ute de nätter som visade på bra väder ( Lagom temperatur, ingen nederbörd och lugna vindar ) som våra första killar ( Holle & Pridde ) fick börja med, så står alla våra 3 prinsar ute nu i stort sett dygnet runt i sina fina hus med halm som strö för att kunna ligga och sova gott när dom nu känner för det.

 

 Nu har vi ingen optimal lösdrift på något vis. Våra hus är superbra, dom ryms mer än väl och är i storlek mer än väl tilltaget. Det är torrt och fint och dom har torra mjuka liggplatser i sina hus. Nu har dom sin lösdift i sina normala vanliga hagar, och det är väl det som jag själv skulle vilja kunna påverka. För i mina ögon är lösdrift inte bara ett hus att sova i ute, utan det är också en väl tilltagen yta för hästarna att kunna röra sig fritt i och kunna leva som en flock precis så som dom skulle vilja göra.

 

 Så i dom bästa av dom bästa världar så skulle jag vilja ha en lösdrift med flera hektar mark som är kuperad och innehåller både skog och öppen yta där dom fritt kan ströva runt i sin lilla flok på våra 3 killar. Men nu är det inte så tyvärr. Vi äger ingen egen mark och vi har inget eget stall utan vi hyr in oss i världens bästa stall i Ström i stället. Och här får våra killar gå ute dygnet runt, med halmade torra hus att sova i. Fritt med hö och halm att tugga på, och en bit att röra sig mellan hus/mat till vattnet att dricka. Och här ser vi verkligen vad detta lilla gör gott för våra hästar ( Nu beskriver jag utifrån våra förutsättningar, alla har vi olika förutsättningar utifrån var var och en bor ) Pridde har sällan någon hosta längre. Luckys ben är ytters sällan galliga ( och absolut aldrig på samma sätt som när han stod på box ) Pyret har (peppar peppar ) fått mycket bättre hovar. Och i mitt huvud ( mina tankar & mina åsikter! ) så är jag fullt övertygad om att detta med att kunna röra sig mer fritt och på större yta under dygnet, samt att bara äta hö och på fri tillgång helt naturligt hjälper honom att må bättre och att detta syns bland annat på hans hovar ( Detta behöver inte vara sanningen, men det är en av dom bidragande anledningarna till att han blir bättre och bättre, anser jag iaf )

 

 Så från att traditionellt ha våra hästar på box nattetid och ute dagtid har vi nu gått över till en lightlösdrift skulle jag väl vilja uttrycka mig. Och när det gäller mockning så är det fortfarande lika mycket jobb, för nu mockar vi husen varje dag och håller efter i hagen det som går att plocka upp, så lättsammare är det inte, men väl värt det!

 

 Och det var i samband med halmletandet som jag insåg hur många som gått över till lösdrift i olika former ( Naturligtvis efter var och ens förutsättningar ) För hos alla halmleverantörer som jag ringde runt och försökte få lös halm av så sa alla ” Detta med lösdrift håller på att bli stort, och deras spontana reaktion var att det hade ökat markant det senaste 5 åren ) Trots att jag blev lite olycklig över att jag inte lyckades få tag på halm till våra killar ( Har dock löst sig nu tack vara världens bästa stallkompis ) så kunde jag ändå känna denna glädje över att fler och fler upptäcker detta med lösdrift ( Återigen vill jag påpeka att jag inte på något sätt är ute efter att kritisera hur andra har det och hur andra väljer att ha sina hästar. Vi har möjligheten till hus och fri tillgång på foder, det har inte alla! Var och en kan bara göra efter de förutsättningar var och en har!)

 

 Tänk vad detta med hästägandet ( hästhållning med allt vad det innebär ) har utvecklats och gått framåt sedan jag klev in i hästlivet för 35 år sedan ) och verkligen till det bättre! Men det betyder inte att vi ska stanna här och vara nöjda med det. Det bör alltid finnas en drivkraft till att försöka utvecklas och hitta ännu bättre möjligheter samt att öka förståelsen och vår kunskap om vad som är bäst för vår vän hästen.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress