Jobb byte
Började min karriär (utbildad barnskötare 85 ) som personlig assistent till en kille med mycket utåtagerande känslor. Klev rakt ut från min utbildning till att praktisera mina kunskaper i skarpt läge så att säga. Men oj så roligt det var! Och vilken härlig känsla när man inser att det man bara läst teoretiskt även fungerade i praktiken ☺
 
Under barnåren ( graviditeter och föräldraledigheter ) hoppade jag runt på en massa olika förskolor i Umeå kommun. Var ansvarig för både småbarnsavdelningar, avdelningar med blandade åldrar men även för en renodlad sk 6:års avdelning, var nog motsvarigheten till dagens förskoleklass. Och inser att jag under årens gång samlat på mig en diger ryggsäck med en massa olika kompetenser. Denna ryggsäck fyller jag på kontinuerligt med verktyg som jag själv anser är behövligt för att utvecklas i mitt jobb, den senaste var en TAKK kurs ( Tecken som stöd) och oj va roligt vi hade och vad mycket jag lärt mig under dessa 6 torsdageftermiddagar ☺
 
95 klev jag av som barnskötare och sadlade om till Dagbarnvårdare ( Dagmamma som stolt jag kallar mig själv i dag ) Började som allergisanerad men är inte det i dag ☺ Att jag var det från början berodde på mina egna barn som var oerhört sjuka i sin astma & allergi. Passade då ypperligt att andra barn med samma behov av sanering och medicinering kunde vara hos mig på dagarna så deras föräldrar fick möjlighet att vara på sina jobb eller studier. Det är många barn med astma & allergi som vandrat igenom vårat hus ☺ 
 
I takt med att våra egna barn blev friskare så blev vårt hem mindre och mindre "sanerat" Det kom in en hund som blev kvar i 9 år hos oss. Vi tog hand om en folkilsken kanin ( bodde utomhus) som tillslut accepterade att vi i familjen hanterade den utan att den bet eller rev oss. Efter den kaninen kom en till ( Ninis) som sina första 4 år bodde i vårt vardagsrum helt lös, Ninis bara älskade att hoppa in till dagbarnen och lägga sig mitt i deras lek, bara för att få vara med ☺ Och i dagsläget har vi tillsammans i familjen 3 hundar av Chinese crested dog rasen, varav en är naken och 2 är puffar ( med päls ) samt 3 hästar som bor i bästa stallet i Ström. Detta fanns inte på vår världskarta när barnen var små och vi knappt kunde åka och hälsa på våra vänner utan sjukhusbesök /inläggning pga deras sjukdom.
 
Så nu är jag då här, ska fylla 49 i år, jobbar fortfarande som Dagmamma och trivs som fisken i vattnet. Men jag brukar med jämna mellanrum kika in på platsbanken bara för att det är kul. Jag roar mig med att se vilka "nya" jobb som kommer. Har läst platsbanken kontinuerligt under många många år. Och vilken utveckling samhället har gjort i sig självt. Vilka "nya" jobb som kommer, helt naturligt i takt med samhällets utveckling. Bara genom att läsa platsbanken får man jättemycket information om hur samhället mår och om hur det utvecklas, där blir det väldigt tydligt om vilka kompetenser som eftersöks för att ge service till alla som bor i det.
 
Inser att om jag ska byta jobb har jag väldigt höga krav på det nya. Och som det ser ut nu har jag inte hittat något som fyller alla "önskemål" som jag har. Vilken tur då att jag redan har världens bästa jobb ☺ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Timeoftiger

Så Umeå har dagmammorna kvar, härligt. Undrar förresten om inte en av mina pojkar har varit hos dig (Ersboda?) några gånger?

Svar: Kan nog kanske stämma det :)
Åsa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress