Betalt eller inte?
Gick in och läste detta inlägg i dag, och visst kan jag hålla med. Det kostar mycket pengar att ha egen häst, absolut.
 
Om vi tar Lucky tex. Han kostar 1800 kr i stallhyra, 500 kr i månaden kostar hovslagaren ( Skor var 7-8 vecka ) Bensin ut till stallet ( 2.2 mil enkel väg, 4.4 varje dag ) försäkring 289 kr i månaden . Koll av sadel + koll av tänder/vaccination delat på 12 månader ( 500 kr + 3000 kr + ca 600 kr/år delat på 12 månader =340  kr månaden ) 
Så allt som allt kostar Lucky mig 2938 kr i månaden utan att jag då räknat in bensinkostnaden samt alla andra utgifter som kommer när man minst anar det. Avrundar vi bara dom fasta avgifterna blir det säkert 3300 kr i månaden ( Då har jag lagt in bensinen också ) Om vi då tar 3300 kr x 12 månader slutar den fasta summan på tada.....trumvirvel .......39 600 kr !! Här har jag då inte lagt någonting som kan tillkomma utöver utan endast så att säga "grundkostnaderna" Stallhyra, hovis, bensin, vaccination, tänder, föräkring, dvs de fasta årliga kostnaderna som alltid finna oavsett om jag rider, pussar på honom eller om mina medryttare rider.
 
Men det jag fastnade för var åsikten om att om man betalar så är man mer seriös och noga med att komma och ta hand om ens häst. Det man betalt för vill man också använda sig av menar hon. Och även där kan jag hålla med. För visst är det så att om någonting kostat ur ens plånbok känns det som om man vill få någon valuta för pengarna, eller hur....
 
Men där kan vi i Team Ahlenius och våra killar verkligen visa på motsattsen! ♥ Vi tar inge betalt, för oss är betalningen att veta att jag har en stallfri dag där jag kan lägga bort tankarna på Lucky och göra någonting annat. Jag kanske vill träffa vänner, umgås med familjen, lata mig i soffan, storhandla eller någonting annat. Och där kommer då våra medryttare i Team Ahlenius in, för dom är verkligen GULD! 
 
Där kommer den så att säga "osynliga betalningen" in. Vetskapen om att när jag är ledig, så är jag verkligen ledig! Och när jag är ledig så behöver jag inte ens fundera på om Lucky har det bra, för det veeeet jag att han har ♥ Samma sak gäller för Sanna & Jessika ( Ja, nu pratar jag för dom ☺ ) Men vi haaar verkligen världens bästa medryttare i vårt gäng ☺ Och även om vi inte tar betalt i pengar så får vi betalt i "tid" och i vetskapen om att våra killar blir ompysslade som de kungar dom är när vi har en stallfri dag. Och som grädde på moset så får våra killar presenter hela tiden, och det är ju också en form av betalning, men inte i en fast summa pengar varje månad ( Grimmor, havre, morötter, schabrak & luva, borstar mm ) Och det absolut bästa av allt är att våra medryttare, ja dom kommer troget i ur och skur på sina dagar. Det är ytters sällan som dom uteblir och då har det verkligen varit för att dom inte kunnat, INTE för att någonting annat dragit mer, eller för att det varit dåligt väder osv, utan för att det varit sjukdom, kurser eller jobb som satt käppar i hjulet. Och där är den absolut bästa "betalningen" som jag som hästägare kan få, i mina ögon då! 
 
Detta är min åsikt/mina tankar, det innebär inte att det är fult/dumt/snålt osv om någon annan väljer att ta en summa i ersättning av sina medryttare. För var och en har sin egen ryggsäck av erfarenhet, och har man upplevt att det är som ponnymamman skriver så självklart är det upp till var och en att göra det som känns bäst för en själv. För dyrt är det verkligen, och att allt som oftast få ett samtal fem i tolv där medryttaren "uteblir" pga det ena eller det andra, ja det är inte roligt! Speciellt om jag hunnit boka upp mig för att göra någonting annat min stallfria dag, för det är bara då tiden räcker till för annat. Annars så består hästägarens dag oftast av jobb ( heltid) samt stall ( 3-4 timmar ) och där är dagen slut ☺
 
Nu beklagar jag mig inte på något sätt! Jag älskar att vara i stallet med finaste Prinsen. Men eftersom mitt liv består av lite annat än jobb och stall, och så är det även för alla andra hästägare, så vill jag bara lyfta upp detta med vikten av bra medryttare för att förenkla livet lite. För det är ju så med levandes djur, dom går som inte att bara stoppa in i garderoben och ta ut när andan faller på ( som en fotboll, frimärkssamling eller hockeyklubba) utan dom behöver ju vår omsorg oavsett dag, eller oavsett om jag vill gå på bio med en kompis eller behöver förbereda något inför jobbet i morgon. 
 
Tack för att ni finns ! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Timeoftiger

Jag tog inte betalt av mina medryttare. Jag hade också perfekta ena som jag alltid kunde lita på. Vad skulle jag ha betalt för?

Svar: Kan bara hålla med :)
Åsa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress