Ska jag beskriva denna kurs
med ett enda ord, så är nog mersmak det som kommer närmast. Har bara nosat på denna tävlingsform, Traben. Men oj så otroligt viktig denna gren är. Inte bara för att kunna tävla, utan för det dagliga samspelet med min vän hästen!
 
Denna tävlingsform utgör grundpelaren i säkerhet och kommunikation med en vän på flera 100 kg där jag pratar svenska och min vän ett helt annat språk. Men genom denna form av träning av kommunikation, problemlösning och tillitssituationer så växer ett språk mellan oss fram som vi båda förstår, utan att jag säger ett enda ord egentligen. Jag behöver inte använda mig av munnen för att prata, min kropp fungerar som mitt språkrör och det fungerar 100 gånger bättre än vad ord gör.
 
Vi fick börja med grundkommunikation, dvs att start och stopp fungerar samt rätt positioner på både mig och hästen. Förutom 1 1/2 muntlig genomgång så hade vi sedan 1 1/2 timme med häst, dels från backen men även uppsutten för dom som ville prova det ☺ Jag valde att bara jobba från  backen. Jag grundade mitt beslut på det, för att jag känner att jag behöver mer hjälp och kunskap i hästhantering överlag, att kunna kommunicera så att vi båda förstår varandra.
 
Från början var fina Prinsen lite ofokuserad, såg mest ut att tänka " måste jag lyssna på detta, och måste jag lyssna på dig" ☺ Men allt eftersom blev han mer och mer uppmärksam på mig, och det var dit jag ville komma.
 
 
Vi hade bestämda ställen där hästen skulle stanna, i vårt fall med bommen under magen, frmbenen framför och bakbenen bakom, Lucky var hur duktig som helst!
 
Vi fick också prova på detta med att " skicka före " sig. Förutom att jag då var lite otydlig mellan varven så gick det riktigt bra. Men jag måste öva mer på att använda mig av ett tydligare kroppsspråk, blir lite frågande och försiktig i stället för tydlig och säker.
 
 
Vi hade också små rutor på marken där vi skulle rida in, vända på en minimal yta, utan att knuffa ner ngn kon, stå ett antal sekunder (blixt stilla) för i Traben är det så att om hästen flyttar hoven minsta lilla så blir det 10 minuspoäng för varje gång den rör sig, gäller att vara samspelta och ha en duktig häst!
 
 
 
Mitt största problem kom när vi jobbade med plattan på marken. Nu var denna  i minsta laget (ska vara större) men för min del hade det nog inte spelat ngn roll ☺ Jag kämpade och slet men Lucky gjorde lite vad han ville, tyckte nog att det var lite otäckt och jobbigt. Men till slut kom vi fram till en kompromiss, en hov ☺
 
 
 Detta är någonting som vi definitivt kommer att undersöka mera ☺ Otroligt roligt att jobba med "problemlösningar" stärker bandet mellan ryttare och häst samt att vem som helst kan vara med, upp eller avsutten spelar ingen roll i början, jag valde ju avsutten. Men jag ska upp på ryggen ☺ och nu i höst med frusen mark och mörkt som attan har vi det vi jobbar med när vi blir lite mer på banan, kommer att bli superroligt!! ☺
 
 
 
 
 
 
 
 
Timeoftiger

Intressant! Var går kursen?

Svar: Vi hade bokat Yvonne hem till oss i stallet. Vi var 10 ekipage, gemensam teori samt halvgrupp 5 st i varje när vi jobbade/ red med hästarna 😊 jättebra!! och Super roligt! ! kan varmt rekommendera detta med Trab 😊
Åsa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress