Men SUCK!!
Ja vad kan jag säga? För att inte ljuga så måste jag tillstå att det ibland suger att vara hästägare, tyvärr ☺ Men det är bara att gilla läget, bita i det sura äpplet, har man tagit f-n i båten är det bara att ro i land osv osv osv!!
 
För inte är det rosenrött alla gånger, detta med att äga en häst. Jag menar, du har ansvaret som ägare 7 dagar i veckan. Året runt! Inte bara en eller två dagar i veckan, ledigt på lov, sommaren och vid sjukdom, resor mm som det är om man rider på ridskola!
 
Nu låter det som om jag ångrar att vi tog hem Lucky ☺ Absolut inte!! Men en morgon som denna, med regn (massor) och verkligen trist väder, ja då är motivationen liiiite lägre kan jag ju bara meddela ☺ Det är vid såna här stunder som agnarna sållas från vetet, brukar Jörgen säga ☺ För det verkar vara som att många ( inte ALLA! ) är lite väderstyrda i ridande av sina hästar. Är det för regnigt, ja då får hästen stå. Är det för kallt, ja då får hästen stå, är det för blåsigt, ja då får hästen stå osv osv osv i det oändliga ( för en del! ) Nu anser jag att det inte gör någonting om en häst får en extra vilodag eller två. Men! när det blir ett mönster och system i det hela, ja då anser jag i alla fall att det är lite synd om hästen.
 
Jag brukar tänka så här ang hästens liv. För en häst som oftast bara får vara i sin hage ( nu pratar jag inte sjuka lr skadade hästar ) större delan av veckan, utan att komma ut ens en pyttesväng. Ja, men det måste ju nästan vara som om jag går omkring i min lägenhet och aldrig får komma ut och se någonting annat än husets fyra väggar. Nu vet jag att jag inte ska förmänskliga hästen. Men ett djur som i grunden är van att röra sig på stora ytor, se mycket och uppleva mycket under en dag. Ja men nog måste det väl bli tråkigt att aldrig få se/uppleva någonting annat än en hage/box .... eller är jag ute och cyklar??
 
Men detta är bara mina tankar och funderingar! Det betyder inte att det är den absoluta och den enda sanningen! Nu får Lucky vila också ☺ Även Pridde & Pyret. Varken jag eller tjejerna är fanatiska personer som följer allt slaviskt till punkt och pricka, men om vi inte rider av ngn anledning ( trött, sjuk, dåligt väder mm ) så tar vi alla fall dom på en liten prommis ute i skog och mark. Dom får röra på sig, se någonting nytt, vara med sin mänskliga flockmedlem ja bara ut och lulla på lite ☺ För det tycker jag i alla fall är det minsta jag kan göra för min vän. Sen om det är risk för fara ( storm eller någonting annat utöver det vanliga, säkerheten går alltid först! ) ja då blir det ingenting! För det är aldrig värt att riskera skador bara för att komma ut en sväng, så tycker jag ☺
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress