Usch! Jag blir mörkrädd!
Jag har bostad - det har du också.
Jag har mat i magen - Det har du också.
Jag har kläder på kroppen - Det har du också.
Jag har "nästan" gratis sjukvård - Det har du också.
Mitt barn har rätt till 12 år i skolan - Det har ditt också.
Jag har ett socialt skyddsnät som går in om jag behöver - Det har du också.
 
Vi slipper svälta - Det slippr inte halva jordens befolkning.
Vi slipper leva i krig - Det slipper inte många i andra länder.
Vi behöver inte se vårt barn dö av svält, sjukdomar som går att bota eller av krigets fasor - Det slipper inte halva jordens befolkning.
Vi har tak över huvudet- Det har inte halva jordens befolkning
 
 
Och du påstår att det inte är vår skyldighet att hjälpa till för att alla ska få leva i en bättre värld, Du som inte behöver svälta, gå utan kläder, oroa dig för sjukdomar, oro dig för om ditt barn ska överleva eller leva i en papplåda.
 
Jag vet att det finns många i Sverige som inte har det lika bra som jag själv. Vi har fattiga i Sverige också! Men jag är fullt övertygad om att du som skriker högst ang att hjälpa människor från andra länder inte ens hjälper våra egna som lever i misär. När gav du någonting till en annan medmänniska som inte har det lika bra som du själv? Vi har uteliggare i Sverige också, när skänkte du dom en slant? När betalade du den krona som saknades för en medmänniska på Konsum/Ica när du var och handlade sist och pengarna för dom inte räckte till? 
 
Om du inte anser att det är ditt ansvar att försöka göra vår gemensamma värld till en bättre värld för alla, ja men räkna då inte med att andra vill hjälpa dig till att få det bättre. Vad är det som säger att just du är värd det när du själv anser att andra inte är det!? Vem gav dig rätten att sätta en prislapp på andras liv, fundera på det du...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress