Hippo ridning 14/9-2013
Oj vad roligt det var! Hade Klossen i dag också och hade verkligen bestämt mig för att försöka få upp hans tempo några snäpp. Han gillar verkligen att hoppa men har ett tempo som är långsamt som en snigel :)
 
Sagt och gjort. Bestämde redan i skritten att han skulle lyssna på min skänkel och hör och häpna så var han riktigt vaken:) Vi red fram i trav över sockerbitshinder för att senare ta samma övning men i galopp ist. Känner mig supernöjd över två saker. Nr 1 är att jag inte på ngt sätt är rädd längre. Att hoppa är som att rida dressyr= lika roligt :) Nr 2 är att jag har hittat min balans och aldrig upplever att jag håller på att trilla av oavsett hur hästen hoppar av, stort eller litet. Jag bara rättar till mig sätter ner mig ocg galopperar fram mot nästa. Väl där försöker jag verkligen att förändra det som blev fel men det är nu jag inser att jag har mycket kvar att lära. Men jag är på god väg :D
 
Vi avslutade med att hoppa en bana som började med trav över 3 sockerbitshinder på medellinjen. För att sedan gå ut i vä varv och trava ner till nästa kombination som bestod av sockerbitshinder, ett rättuppstående som hjälpte oss in i galopp för att sedan hoppa ut över en liten oxer. Vidare upp i galopp och sedan vända snett igenom på ett sockerbitshinder för att sedan hoppa ut på ett rättuppstående. Vidare ner i hö varv för att på vägen upp i galopp ta ett socker bitshinder till och sedan ut i hö varv igen. Bryta av till trav och sedan avsluta med trav över dom 3 sockerbitsbommarna som vi startade med i början :) Lätt som en plätt (  eller inte ;D  )
 
Har försökt att rida banan vilket inte är det lättaste :)
 
 
När jag ridit klart tittade vi på Maria och hennes träning en stund. Dom var superduktig och att ha samma fina sits som Maria har är ett av mina mål :) Maria och Sten är ett jättefint ekipage som bara går från klarhet till klarhet. Dersa utvecklingskurva går spikrakt uppåt och jag är så glad för deras skull.
 
Efter Hippo bar det av till Ström och pållarna våra. Medans vi fixade markservicen och mockade ur Pyrets hage så fixade Jörgen det sista på elen till hagarna samt röjde bort allt gräs och småsly runt hagarna så att eltråden skulle bli helt fri :) Blev superbra och pållarna skötte sig superfint trots Jörgen och hans röjsåg som levde om ganska så bra. Coola killar har vi faktiskt men liiite var dom tvugna att lajja runt, bara för att ;)
 
Vi hade även sitsträning på Pyret och det må jag säga att där har jag ngt att bita i, Jösses vad jag studsar runt på vår stora gula, men snäll är han som tålmodigt tillåter mig studsa runt som en gummiboll på hans rygg, varv efter varv. Superfin!
 
Men jag är verkligen supernöjd över min hästdag, känner att jag får mer och mer säkerhet och balans. Är så glad över att hoppningen bara ger lyckobubblor i magen och inte kräkkänslor av rädsla. Sen kommer jag aldrig att bli någon Malin B eller R-GB men det är inte mitt mål heller. Mitt mål är att ha roligt och njuta av mina stunder på hästryggen. Lite gos och en massa härliga vänner som jag kan surra bort en stund med eller två :) Det är livet det. Om allt går bra så kommer det en video eller två av dagens ridlektion :)
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress