Vilken början
på höstens ridning. Hade bokat en extra markarbeteskurs på Hippo i går med Lucky. Sista gången som vi hade hoppning käntes det så otroligt bra så när denna möjlighet dök upp tog jag den direkt.
 
Ska inte ljuga, men h-vete vad nervös jag var. Mådde riktigt illa och jag tror att tårarna inte var långt borta när vi skulle igång. Eftersom jag inte ridit någonting förutom en pytte tur med Pyret i sommar så käntes det som markarbete var en lite väl kraftig start med så lite häst i kroppen.
 
Men precis som Sanna sa så släppte det direkt när jag väl satt på Lucky's rygg :) Han är så stor och vänlig och jag känner mig enormt avslappnad och trygg på hans rygg. Så på plats så blev det hur roligt som helst, många härliga skutt och jag känner verkligen hur min egen säkerhet bara kommer mer och mer, är så himla nöjd över detta.
 
Vi hade först olika bomövningar i trav och galopp med inslag av trav och galopp volter på ett stort fyrkantspår ute på stora hoppbanan. Travbommarna som fanns på två ställen gick ut på att minska och öka stegen beroende på om det var trångt eller långt mellan bommarna. Galopp bommarna var lagda så att dom med liten häst var tvungen att tänka på att driva och öka tempot medans jag med Lucky och Anders med sin lite större häst var beroende av att kunna bibehålla drivningen men samla upp den till lite kortare språng eftersom våra hästar var lite större i gången än dom andra.
 
Sedan gick vi över till att skutta hinder :) Då jobbade vi på 8 volt i galopp med två hinder snett igenom. Var en jättebra övning för dels så kunde vi bara ligga och rulla och få relativt många språng. Men sen var vi också tvungna att vara uppmärksam på våra ridkompisar som vi mötte hela tiden för att minska eller öka tempot så att vi inte skulle krocka när vi korsade varandras vägar. Jag och Lucky han många språng :) käntes hur bra som helst, och jag blev lite snopen när ridläraren sa att jag kunde skritta eftersom vi var klar och dom andra fick fortsätta en stund till. Lite (läs:mycket) avis blev jag då, jag ville ju fortsätta jag också :)
 
Efter det fick vi avsluta med dom fyra galopp bommarna som sedan avslutades med ett litet kryss. Första gången gick det jättedåligt och då visade det sig att jag tydligen slutade att driva. Själv upplevde jag att tempot var bra, vilket det också var från början. Men när jag då slutade att driva och bara åkte så funderade Lucky om vi verkligen var på rätt väg och bromsade upp och då blev det ju mindre bra. Men gången därpå så underhöll jag drivningen och talade om att vi skulle fram, och att han gjorde precis som han skulle göra, och då bara tuffade han på med öronen framåt och runda fina galopp språng fick vi till och ett jättefint skutt över krysset.
 
Sedan fick vi bonus hindret :) Vi var tre som valde att försöka oss på det. Och då var det dom fyra galopp bommarna men isf ett kryss blev det en liten oxer på ca 60 cm. Ja jag vet, inget särskilt högt hinder men ändå :) Kände bara förväntan och konstigt nog fanns det inte i min hjärna att det inte skulle gå bra. Och Lucky gillar ju att hoppa så det vara bara att fatta galopp och styra på. Och eftersom jag inte ville ha ngt strul eller avbrott på ngt sätt så gjorde jag efter skolboken (tror jag iaf) Bra grundtempo, rakt på med en bra väg och bibehöll drivningen hela vägen. Blicken bortanför hindret och bara åka med :) Och jösses vad bra det gick, käntes i hela kroppen och själen att det var ettt av de bästa skutten som jag gjort. Mjukt, följsamt och helt i balans hela vägen från galoppfattningen i början till avbrottet efteråt :)
 
Gårdagen innehöll även ett annat moment som jag aldrig lyckats med förut. Nämligen ett galopp ombyte :) Har aldrig förstått hur man gör ett sånt och Lucky rättar sällan och aldrig sig själv utan är ett proffs på förvänd galopp. Men igår bestämde jag mig för att prova på eftersom vi hade egen framridning. Sagt och gjort, kom i höger galopp och mitt i det han vilar i luften satte jag om mig och gav vänster galopp fattning och gissa om min förvåning när han gjorde ettt byte bara så där :) Så gårdagen bestod av ren och skär lycka med en massa härliga lyckobubblor i magen :) Jag vet att jag tjatar, men gud så lycklig jag är!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress