Oj vilken Onsdag :)


Har glömt hur fullt ös
detta med hästlivet är :) Dagen sparkade igång med snabblunch med till stallet och Sanna. In till Atg med Holle. Väl där vägning och tandkoll : Super båda. Shopping på Pegasus och sedan tillbaka till stallet igen. Fixa allt annat till pållarna och sedan drive in på Frasses. Precis fått mat i magen till 18.00 och då iväg för att hämta Jessika och en tur till Nordmaling.


Vädret var ju inte på vår sida i går kan jag ju bara upplysa om. Var nog inte på någons sida om jag ska vara ärlig så det var ju inte mest synd om oss, men nog kunde regnet ha mattat av liiiite kan jag ju tycka. Har nu hittat det enda negativa hitentills på bilen, och det är att jag upplever att vindrutetorkarna går snäppet för långsamt när jag har snabbaste farten igång. Flera biler gled in precis framför oss  och i den störtskur som kom just på nedvägen i samband med att dom skvätte upp litervis med vatten på rutan vid omkörningen gjorde att sikten bitvis nästan var obefintlig. Värst var tradarna......då var det som att köra i ett vattenfall....och den korta stunden är ganska så obehaglig när det enda som jag såg genom rutan är vatten vatten och ytterligare vatten .


Men förutom detta så var humöret på topp. Bilen är en dröm att dra med och jag kan bara säga: 

                     JAG ÄLSKAR VÅR NYA BIL.

Den är en dröm att dra med, oavsett om det står en häst i transporten eller om den är tom. Oavsett om du kör i stan eller på landsväg......Me like the car !!!!!! Jag säger till bilen som Jörgen sa till Kissekatten " Var har du varit i hela mitt liv"


Jag hade i alla fall bokat 10 balar med mathalm till vårt matvarak Pridde. På med transporten och i väg. Hade hört måtten på balarna och vikten. Ca 70 kg styck och så där lagomt ganska så stora ;) Nästan framme så säger då Sanna som tänker lite högt.......Om balarna väger cirkus 70 kg?? Hur ska det då rymmas 10 st i transporten??
Men vadå säger Jessika snusförnuftigt " Det är ju som Holle typ" (minus ett par hundra kilo) och lägger sedan till" dom är väl bara mera hårdpackade"


Men jag säger då det. Den bonden trodde nog att han hade fått besök av Umeås största dårar med bil. Väl framme så backade jag in transporten i ladan och ner med luckan. Han tittade lite frågande på oss och säger : Var det 10 balar ni skulle ha ?? Yes box sa jag lagomt klämkäckt, nu lastar vi.....


Och då ser vi balarna !!!! Och inser att flugviktaren Jessika, hon kan bara stå och se dekorativ ut för balarna var högre än henne, bredare än henne och djupare än henne och vägde betydligt mer än hennes små kilon !! Summa sumarum rymdes det 4 st balar i transporten och jag och Sanna fick verkligen jobba för att få dom på plats. När vi är klar säger bonden lite försynt : Det brukar gå lite bättre med ett större släp....och det är ju ingen brådska att hämta dom andra balarna. Kom när ni kan......


Oj oj oj vad det käntes fånigt ;) Men en snäll bonde var det så han varken flinade eller dumförklarade oss. Jag sa det att man lär sig ngt nytt varje dag. Och nu har vi lärt oss att halmbalar är betydligt större än höbalar ( även om dessa räknades till små balar)  Men när vi skulle i väg var jag lite orolig. Bilen stod i uppförsbacke på gräs och MYCKET vatten samt lite lera. Tänkte i mitt stilla sinne att nu får dom andra klaffsa runt i vattnet och styra på hela ekipaget när vi ska iväg. Men inte då....in med ettan och så puttrade vi upp ur hela härligheten som om vi stod på plan mark och asfalt under däcken....nemas problemas :) och en lycklig och lättad Åsa vid ratten.


Hem med maten  och lättade och trötta som få så fick vi jordens skrattanfall och om någon hade sett eller hört oss hade dom nog ansett att vi var färdiga för psyket alla tre.Och för att ta det säkra före det osäkra så satte vi på kameran för att ha koll på balarna. Måste ju se så att dom sköter sig. Går inte med bus i transporten inte ;)




En suddig bild på våra 70 kg:s småbalar som bara skulle vara lite mera hårdpackade än vanliga höbalar ;) Det är fyra st som står på högkant. Två på vardera sida.


21.00 klev jag in genom dörren igen. Då hade jag varit igång sedan 10.30 så gissa om sängen käntes som min bästa vän :) Är lagomt mör i dag men i kväll blir det gofika hos Jessika som fyller 20 så det ser jag fram emot.


Ha en härlig dag och som tur är så ser jag blå himmel och inget regn, än så länge iaf :)








Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress