Nu får det ta mig f-n vara nog!!
Nu är jag inte ute efter att ställa vare sig landsdelar eller stad kontra landsbygd eller folkgrupper mot varandra. Jag anser att jag är vuxen nog att kunna se att alla, oavsett vem man är, var man bor eller vilken tillhörighet som man har, har rätt till en bra och kvalitativ sjukvård!
 
Jag tycker att det är för djävligt att det i dag 2017 avvecklas en så viktig bit som vår sjukvård. Och då spelar det ingen roll om det är barnafödande, akutsjukvård eller vård i livets slutskede som det handlar om, det gäller all form av vård som vi kan vara i behov av vem vi än är!!
 
Jag är så oerhört less på att våra beslutsfattare ( Politiker ) fattar beslut som inte på något vis är förankrat i verkligheten. Dessa beslut får vi vanliga människor betala priset för. Som nu den kvinna från Sollefteå som blev tvungen att föda sitt barn i bilen på en parkering mitt ute i ingenting. Tänk om denna förlossning inte hade varit komplikationsfri? Och visst, nu gick det ju trots allt bra. Men för alla som det inte kommer att gå bra för? Tro mig, det kommer sådana förlossningar också! Bara för att kvinnor i alla världens tider tyvärr varit tvungen att föda barn i bilen på väg till ett BB är det inte någon tröst för det föräldraparet att det gått bra för så många andra! Och är det så vi vill ha det? Ett lotteri när det ska födas barn? Grattis du fick en kompliktionsfri förlossning och det gick bra. Tyvärr, ni drog nitlotten och det gick åt skogen, lycka till nästa gång......Nu är det med mycket ironi som jag skriver dessa meningar....Men så här kan det gå om oturen är framme! Och ingen vet när det är dags om det blir en turlott eller en nitlott som dras, inte förrän det är över!
 
Nu har jag fått mina barn, jag kommer aldrig att behöva fundera över hur och var jag kommer att föda några barn i framtiden. Men inte slutar jag att bry mig ändå! Varför ska jag anse mig ha haft större rätt till en trygg förlossning än andra, endast beroende på var dom valt att bo! Varför ska jag sluta att kämpa för bättre sjukvård till andra endast för att det just i dag inte berör mig! I morgon kanske det är jag som är i behov av någon form av hjälp från sjukvården. Inte förlossningshjälp, men jag kan bli sjuk på 100 olika andra sätt och bli lika beroende av en trygg och kvalitativ vår som denna kvinna från Sollefteå hade önskat sig och sitt barn, men som fick föda det i bilen! 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress