Dagens ridlektion 30 Januari 2016
I dag, skulle ni ha fått se jag & Lucky! I dag tog vi ett stooort kliv framåt, tillsammans som ekipage :D Hade Camillalektion, och som vanligt så blev det en toppenlektion till! Jag vet inte vad människan gör (Camilla alltså ) men hon lyckas alltid få oss att kliva framåt gång på gång på gång! Och denna gången, ja då ta mig tusan överraskade Lucky mig så in i nordens ♥
 
Mitt mål med min utveckling med Lucky detta år ( 2016 ) är att vi ska bli så starka ( både han & jag ) att vi kan rida i skritt & trav både på böjt men också rakt spår samt i alla övergångar med bibehållen form. Vi ska också börja att nosa på rätt form även i galopparbetet. Detta mål hade jag alltså tidigare bestämt mig för när jag satt och spånade på det nya ridåret.
 
Målet för mig själv som ryttare är att stärka upp min bålstabilitet ( plaaaankan :/ ) samt att hitta den absolut rätta känslan i nedsittning oavsett fart (nu rider jag definitivt i undertempo) för att inte känna det som om jag ska studsa av :D 
 
Och under dagens lektion så red jag övergångar i skritt och trav och lyckades åtminstone till 70 % att bibehålla formen. Nu har jag även lärt mig att om jag "tappar" honom så är det med drivningen som jag får tillbaka honom. Om jag bara kramar om med skänkeln så vips är han tillbaka, hur härligt är inte det! :D Så i dag jobbade vi övergångar i både nedsittning men även lättridning, och jösses så bra det gick! :D
 
Men det absolut bästa var att jag har äntligen börjat att få till galoppen och galoppfattningarna. Felet jag gjort är att jag lättat för mycket i handen vid en fattning så Lucky har bara "runnit" iväg i stället för att fatta galopp. Han har även varit för lång och inte "ihop" vilket gjort att han varit stötig som en kamell typ ;) och jag har inte klarat av att "hålla i hop" honom (hjälpa honom) så han och jag orkat med att galoppa på volt. Men i dag, i dag då jädrans fixade vi det :D
 
Eftersom Sanna jobbade i galopp så blev jag lite sugen att prova jag också. Och satan i gatan vad vi var duktiga. Och jösses vilken Prins jag har! Med Camillas hjälp så kom jag underfund med vilka fel jag gjort och när jag rättade till det så gick det så himla bra. Hux flux galoppa vi varv på var på volten och Lucky, ja han bara tuffade på hur duktigt som helst. Och inte bara det! Han gick i rätt form även i galoppen :D Fy sjutton vilken miljonkille jag har ♥ Och en sak till, när jag gjorde rätt, ja men då kom ju takten också! Där och då hade Prinsen en klockren tretaktig galopp, hur bra är inte Lucky då :D Världens bästa häst ♥
 
Och vilken skillnad det är att sitta på en låååång Lucky och på en mer kort och samlad Lucky, det är som natt och dag! Så gissa vem som har gått som på moln i dag :D Är så yberlycklig över vår utveckling tillsammans. Och jag är så lycklig över attt jag mer och mer kan ge Lucky de förutsättningar som han har rätt till med ryttare på ryggen. I mitt hjärta känns det så otroligt bra att veta att jag mer och mer lyckas rida honom på ett bra och stärkande sätt, vill ju att min Prins ska hålla sig frisk och stark i kroppen och kunna vara med mig, i många härliga år till ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress