Nytt för mig och Lucky
På lördag den 7/11 ska jag och Lucky bekanta oss med Trab. Detta är någonting som jag halkat in på via en bekant i stallet som jobbat med det tidigare med sin häst. Hade ingen aning om vad det var, utan kallade det för typ westernridning. Helt fel ut med andra ord ☺
 
Har kopierat detta från Sörgårdens hemsida, klicka HÄR så kommer ni rätt om ni vill läsa mer om deras ridundervisning samt utbildningar av olika slag. Från deras hemsida "Trab är en mix av working equitation, trail och bruksridning. I trab får ekipagen träna på att lösa problem och situationer som de skulle kunna ställas inför i verkliga livet. För att klara en trabbana krävs god koordination, finmotorik, samarbete och kommunikation mellan häst och ryttare. Målet med trab är att få säkrare ekipage som samarbetar och förstår varandras finaste signaler. En välutbildad trabhäst kan exempelvis vara en säkrare häst att umgås med på uteritter och i trafik"
 
Så detta kommer att bli jättespännande! Har jag tur kan jag övertala Sanna att fota lite så då kan jag visa lite med bild hur dagen varit. Ser fram emot detta med spänning, har stort behov av att få lära mig att tyda hästens olika signaler, lära mig mer om deras språk och förhoppningsvis kommer kommunikationen mellan mig och Lucky bli ännu bättre. För han pratar med mig, hela tiden, det är bara jag som inte "ser" vad det är han säger. Tänk vad jag efterlyste detta när jag för en termin rörde mig på gamla K4 via skolan, möjligheten att kommunicera med varandra. Men det enda som hände var att alla tittade på mig som om jag var galen! tack och lov för utveckling ☺
 
Hm....inser när jag läser om beskrivningen för Trab att det kommer att bli en stor utmaning för mig själv, hur sjutton ska jag lyckas med detta? Men oj vad mycket nyttigt jag kommer att få lära mig. Och vad mycket vi kommer att ha att öva på nu under november/decembers kalla månader med dåligt ridunderlag ☺ I stället för att bara skritta runt ute på hårda vägar kan vi lika så gärna jobba med detta och stärka vårt band och Lucky får lära mig att" lyssna" bättre när han pratar, och tvärt om naturligtvis ☺ Spännade men nervöst, men mest spännande.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress