Med hösten kommer lugnet, men mycket annat
Jag upplever ibland som att sommaren blir så uppschåsad ( vet att det ordet enligt svenska akademins ordlista inte finns, men jag tycker det är ett bra ord så jag använder det ) Det ska hända så mycket, en ska hinna så mycket, soliga dagar ska tas tillvara på och allt som en sett fram mot ska förverkligas. 
 
Detta gör att åtminstone jag inte riktigt kan hitta lugnet i sommaren. Jag menar, allt som ska tryckas in under de få sommarveckor vi har här uppe, varför går det inte att göra resten av året. Sola och bada förstår jag ju rent praktiskt inte fungerar i och med vårt klimat, men allt annat??  
 
Själv upplever jag att jag tillåter jobb och rutiner att ta för stor plats under resten av året. Och varför gör jag det?? En ledig lördag söndag ( 2 dagar ) är ju lika mycket som 2 lediga dagar under sommarsemestern ( behöver ju under den tiden inte vara just lördag & söndag, men ni förstår tänket ) Så varför har jag svårare att få "tiden" att räcka till under en helg när jag inte har semester än när jag är ledig?? 
 
Jag har funderat på detta med helgen. Hur viktigt det är med en break som inte innehåller någonting annat än ledig tid och möjlighet till reflektion och återhämtning. Jag behöver det, för jag är en person som har stora krav på mig själv och på mitt liv. Jag är inte perfektionist ( men kanske snudd på när det gäller kraven på mig själv, aldrig! andra ) så jag behöver verkligen lite "bara vara tid"
 
Det finns några saker  som jag prioriterar extra mycket i mitt liv och det är ett rent hus ( Med 2 hundar, ibland 4 varav en är en riktig pällsboll ♥ så krävs det lite extra engagemang i städningen ) Vårt lilla nytillskott har en päls de lux och det var jag fullt medveten om när vi beslutade att han skulle flytta hem till oss. Men det gör också att jag har valt att lägga ännu mer tid & energi till att städa och hålla efter. 
 
Jag har mitt arbete i mitt hem och för mig är det viktigt att det inte ser ut som ett bombnedslag när jag arbetar. Visst det ligger leksaker överallt, och det är lite rörigt bland alla kläder och skor ibland i hallen, smulorna kan växa som drivor på bordet mellan varven men grunden ska vara rent! För mig är det viktigt att de som kommer till oss inte ska behöva "skotta" sig fram genom bråten av de olika slag 😊
 
Så jag har faktiskt grunnat lite på hur jag ska kunna få till "ledig tid" på helgen. Och jag har kommit fram till att det som jag hade som system för många år sedan är verkligen värt att ta upp och damma av igen. Så nu kommer jag ( försöka i alla fall ) eftersom jag vill ha en lugn och fungerande vardag där familj, hundar och husets väl och ve kan rymmas och med lite häst också där emellan,  att lägga husets göromål på fasta dagar. Dvs städ, tvätt och handlig ska ha sina egna stunder som bara är vigt åt detta. 
 
Vi var en gång i tiden superduktiga på att veckohandla ( matsedel osv ) och jösses så skönt det var att aldrig behöva klia sig i huvudet och fundera: Vad blir det för mat i dag då? Det var jätteskönt att ha en fast städdag när allt gjordes ( och när en har så, ja då tar det inte lång tid att städa ett helt hus ) Då, när den tiden begav sig, var helgerna som ett tomt blad och inget låg och skvalpade runt i bakhuvudet och tog en massa energi, åtminstone från mig. Jörgen min bästa vän och andra hälft här i livet, har inte riktigt samma prioriteringar som jag längre ♥ Men under den tiden var vi ganska så lika, undrar om inte han har utvecklats lite åt det bättre 😃 Men nu är jag som jag är, och jag vet att min älskade livskamrat på alla sätt  ( ibland i alla fall, gäller dock inte en häst till 😉) försöker att vara så behjälplig som möjligt så förhoppningsvis kanske vi lyckas till hälften i alla fall, så vi ( läs jag ) kan få lös lite mer ledig tid för att hinna andra roliga givande saker att fylla lediga dagar med och inte bara centrera det till några få semesterveckor per år ♥
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress