En av Stockholms pärlor.
När vi är i Stockholm hamnar vi alltid här ♥ Det är någonting lugnande för själen  av vandra runt här ute på Djurgården, och eftersom det ligger nära stan och det är både lätt och vackert att ta sig hit via strandpromenaden som vi kallar det ( men det heter egentligen Strandvägen ) så promenerar vi alltid hit☺ 
 
 
Denna svängen packade vi med oss fika och stannade på vägen och åt och drack gott ♥ Eftersom vädret visade sig från sin absolut bästa sida med varma sköna vindar var det faktiskt skönt att det var växlande molnighet på himlen ☺Vi tog oss inte fram så fort för jag hade kameran med mig och det finns så mycket vackert att fota på denna ljuvliga strandpromenad efter vattnet som går runt hela Djurgården.
 
 
Förutom alla vackra byggnader som finns på Djurgården så tog vi också och vandrade genom Rosendals trädgård och där var det mycket folk vill jag påstå.  Dom har en jättefin park där man kan sitta och fika och det finns blommor överallt ☺ Nästa gång vill jag komma hit lite tidigare på vårkanten för att få se alla blommor som vaknar upp efter vintervilan och blommar upp när våren och försommarens värme lockar dom till att öppna sig ♥
 
 
 
När vi vandrat Djurgården runt så kom vi som man ska mot Skansen och Grönan. Men isf att vandra förbi där så vek vi av ner mot Waldemarsudde där Prins Eugen bodde när han var i livet. Hela området ligger väldigt vackert till med vatten runt om på 3 sidor. Här blev vi sittandes ganska länge innan vi vandrade vidare mot Grönan och bara njöt av solen, värmen och alla båtarna som passerade nedanför oss.
 
 
 
Här satt också ett äldre par och vilade och tittade ut över vattnet och när jag såg dom så tänkte jag för mig själv: Så vill jag att jag och Jörgen också ska göra när vi blir gammal. Även om vi blir gamla och "skröpliga" så hoppas jag att vi har orken att resa runt i vårt vackra land och få uppleva denna storslagna skönhet som Sverige har att erbjuda, inte bara i Stockholm utan över hela landet!
 
 
 
På väg hem så valde vi att strosa efter de mindre gränderna och skippa "stora" vägen ner mot Grönan och där hittade vi Breda gatan och Långa gatan, hur vackert som helst och bra mycket mysigare än att trängas med allt folk och spårvagnar hit och dit ☺ Vi försöker så ofta som det bara går att ta dom mindre vägarna, dom små gränderna och det som inte är så "turistiskt" i den mån det går. Naturligtvis är vi där också, men ser vi en liten väg eller smal gränd av något slag så måste vi bara in där och undersöka vad som finns. Och det är oftast då som vi hittar alla våra härliga guldkorn som vi annars skulle ha missat ♥
 
 
Det här var lite från vår första dag ( Lördag ) i Stockholm. Jag fick denna underbara resa av min familj som 50:års present. Huvudpresenten kom på Söndagen för då hade vi bokat en heldag ute i skärgården. 11 timmar på båt med 3 landstigningar under färden. Naturligtvis hade vi turen att ha lika vackert väder även den dagen. Men mer om det i nästa inlägg ☺ Har så mycket att berätta och visa från denna härliga utflyktsupplevelse så den får ett alldeles eget inlägg. Men jag kan säga utan att ljuga att Stockholmsskärgård är något så oerhört vackert, det är en plats i Sverige som alla borde få uppleva åtminstone en gång i livet. Den tar verkligen andan ur en ♥
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress