Omväxling är bra.
Min Prins bor i Ström. Vi står i ett stall med 15 hästar i. Alla har tillgång till box men dom flesta väljer att låta sin/sina hästar bo ute dygnet runt.
 
Lucky bodde inne första månaderna på nätterna. När han sedan började känna sig hemma och var trygg i sin nya miljö fick han också börja vara ute dygnet runt. Nu pratar vi inte lösdrift, för han bor i sin vanliga hage men med tillgång till hus, men han är ute dygnet runt. Vid ruskväder eller när dom är tröttare än vanligt sover dom inne, och vi ser att det uppskattas av killarna för oftast sover dom som stockar första nätterna ( väldigt orört i boxen) men sen efter återhämtningen blir det lite mer "rörigt" i boxen, då vill dom ut igen ☺
 
Lucky rids på vanligt sätt, dvs så som man lär sig på ridskolan. Jag tömkör också, linar ibland, går prommisar, har härliga galoppturer i skogen och på åkern, eller bara skrittar ut. Jag rider på banan eller på ridåkern, dressyr och hoppning lagomt blandat. Vi kan vara ute 1 1/2 timme eller 25 minuter. Vi kan jobbba så vi svettas eller bara lalla runt. Med andra ord så är det väldigt " omväxlande" för både Prinsen och för mig.
 
Lucky har vanlig sadel och träns med ett sk nova bett ( gummibett )  Just nu får Lucky lide rugg/skav av sadeln bak ( ska kollas, jag vet ) men det är första gången på detta år som jag sett det. Varför det blir så vet jag inte än, ev så har han musklat om sig sedan vi kolla de sist, eller så sitter det i mig, hur som så kommer vi att få veta varför det blir så och åtgärda det. 
 
Lucky lever på fri tillgång på torrhö/hösilage. Han äter väldigt lite kraftfoder ( havre, mineraler o lite olja ) och klara sig bra på det. Enda molnet på himlen är att han har lite svårt med allt för blött hösilage, men det löser vi med att tillskottfodra med torr hö också ☺ Så summa sumarum äter han hela dagarna, blir aldrig utan .
 
På sommaren har vi tillgång till sommarbete precis vid stallet så då blir det att leva lite som Mulle mustang över sommarmånaderna. Även där växlar vi lite och är det tröttsamt för killarna får dom komma in och sova om sig om vi ser att det behövs. 
 
Lucky har även skor runt om på vintern, valt av mig för säkerhetens skull. Ogillar ishalka och dessa hemska fläkskador som kan ske om det vill sig illa. På våren tas han av bak men har skor fram. Han har så grunda hovar så jag vill minimera risken till att bli öm fram. Där vi står är det fina utevägar men dom innehåller till viss del sten som kan göra illa Prinsens fötter, bak går bättre än fram, så därför skolös bak men skor fram ☺
 
 
Så lever alltså Lucky. Ett ganska så omväxlande liv ( så omväxlande som går att få) Han mår bra ( min tolkning)  och förhoppningsvis har vi många fler år att se fram emot. Med galopper på ängen, bada i havet, mys i hagen och mycket mycket mer ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress