Att ändra rutiner
Är ibland jobbigt, men i bland kan det vara så himla nyttigt! Att fastna i hjulspår är aldrig bra, särskilt om det ger negativa effekter på dig själv och ditt liv.
 
Själv har jag verkligen fått uppleva skillnaden mellan regelbunden sömn och oregelbunden. Förut under många år ( nästan hela mitt liv ) har jag lagt mig vid väldigt olika tider på kvällen, och klivit upp väldigt olika tider, allt beroende på när jag börjat att arbeta på morgonen. Gick väl bra när jag var ung och innan jag gick in i väggen. Kände mig sliten mellan varaven men kunde oftast sova igen mig på en helgdag osv.
 
I samband med min krasch så fick jag svårare och svårare med sömnen. Stressen gjorde att jag sov sämre och sämre och när det gav fysiska besvär (hjärtklappning, dödsångest osv ) blev det ännu svårare att sova, tänk om jag inte skulle vakna igen.....Vet inte hur många nätter jag suttit uppe och bara väntat på att morgonen skulle gry så att jag viste att jag skulle få leva en dag till, och en dag till,  och ännu en dag till....
 
Trots att jag sakta men säkert kommit på fötter ( myrsteg ) så har sömnen strulat i alla år sedan dess. Men nu har jag tack och lov mest troligt hittat lösningen ( hoppas jag iaf ) Sedan vi ( jag & gubben ♥) börjat att kliva upp samma tid ( 05.45 ) varje morgon oavsett när jobbet börja så har min kropp fått en egen inre klocka. I o m att jag kliver upp samma tid så är min sömn så att säga "klar" denna tiden. Som det är nu så vaknar jag oftast runt 05.15 av mig själv och känner mig utvilad, trots den tidiga timmen. Detta gör ju att tanken på att kvällssudda sällan infinner sig, vid 21 är jag klar för att sova och oftast ligger jag då ( om jag inte är senare från stallet vill säga)
 
Men om jag mot all förmodan är uppe längre en kväll så gör det inget. Min sömnkvot är ganska så fylld tack vara av att jag nu har så regelbunden sömn och sover vid så pass "fasta" tider att jag oftare är utvilad och då påverkas jag inte på samma sätt av en eller två nätters lite mindre sömn.
 
Så nu när jag håller mig till mina fasta sovtider så har jag fått ett bättre liv på så sätt att jag vaknar och känner mig pigg på morgonen. Nu vaknar jag av mig själv 9 ggr av 10. Jag har inte som första tanke " när får jag gå och lägga mig igen" Nu hjälper ju min medicin mot sköldkörteln till också, men den stora vändningen kom för mig när jag började att gå upp samma tid oavsett vad. Nu är det så att jag t o m på helgerna vaknar "samma" tid, men då väljer jag att ligga kvar och bara mysa och morna mig med lillhjärtat ♥, bara för att jag kan :D 
 
Jag är nog snart som Skalman med sin mat och sovklocka :D Men oj så härligt det är, att känna att kroppen och knoppen är utvilad på morgonen, när det är dags för en ny dag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress