Jag blir så ledsen
Många gånger undrar jag vad som har blivit så galet i vår värld. Varför har människan blivit så otroligt egoistiskt och helt utan empati mot någon annan människa, annat än när det gynner honom/henne själv?
 
Vi bor alla här, och vi är alla viktiga oavsett var i livet vi befinner oss. Om vi ser efter och är rädda om varandra så blir världen bra så mycket trevligare att vistas i. Men nu undrar jag, när försvan empatin och omtänksamheten om varandra, när försvann vi tänket till att bli jag jag och bara jag
 
Jag vet inte om ni läst denna artikel från Vk, men jag har läst den och även läst alla komentarer som skrivits av olika personer. Och jag måste bara få säga att detta synsätt ang i detta fall då ryttare på vägen, ja det gör mig verkligen ledsen, ledsen ända in i själen. Ledsen för hur vissa tänker ang andra människor, och i detta fall en 15 årig liten tjej! Ett BARN fortfarande!!
 

Hur kan en vuxen människa PÅSTÅ att det är flickans fel att olyckan hände! Det spelar ingen roll att hon satt på en häst, jag som chaufför har alltid ansvaret när jag möter/kör om någon annan på vägen. Det är jag som chaufför som ska anpassa mitt körsätt så att jag så långt som möjligt minimerar/undviker att olyckar sker. 
 
Hur svårt kan det vara? Om du ser att det går barn efter vägen, vad gör du då?? Fortsätter du i samma fart (70-100 km timmen) ligger slickad mot barnen och bara kör förbi/kör om? Utan en tanke på att någon av dom kan halka/ramla/se någonting på andra sidan som lockar dom till att springa över vägen mitt framför din bil? Skulle inte tro det!!
 
Om du möter en människa med hund efter vägen. Kör du bara förbi i samma hastighet/håller inte ut en milimeter för att göra mötet lite säkrare ( för det är ju deras fel om det händer någonting), eller lättar du lite på gasen, håller ut lite extra och passerar/kör sedan om och försäkrar dig i backspegeln att det gick bra?
 
Om du kommer på en landsväg och du ser en älg/ren/rådjur/lös ko eller vad som helst i lite större storlek. Fortsätter du i samma fart skiter i att  djuret står där eller saktar du ner och väjer undan fast dom inte ens står på vägen utan kan vara flera meter på sidan om!? Varför gör du det?? Jo för att djuret av någon anledning kan springa ut på vägen mitt framför bilen och du som chaufför har en viss självbevarelsedrift och vill helst undvika en olycka, eller hur? Här och nu kommer min fundering då....är ett rådjur en älg eller en ren mer värd i dina ögon, än en 15 årig flicka på en hästrygg??
 
Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det självklart att oavsett vad jag möter: Ryttare på häst, barn efter vägen, vilda djur, joggare, traktorer, rullskidåkare, hundägare osv osv osv i all oändlighet, kommer jag alltid att släppa på gasen, hålla ut, ta ögonkontakt (där det går) och göra mötet/omkörningen så säker som möjligt för allas skull. Jag vill att du ska ha det bra och känna dig säker ute i trafiken. Och det enda jag önskar är att du tänker efter en extra gång när du möter mig eller någon annan ryttare på vägen och bemöter mig med samma respekt och omtanke som jag ger dig . Om vi alla hjälps åt och vara rädda om varandra så blir vår värld mycket tryggare att leva i.
 
Tack för att du visar mig hänsyn och respekt, jag lovar att göra detsamma för dig när vi möts där ute efter vägen ♥
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress