A ride to heaven and back!!
Vilken magisk ridlektion det var i dag! Fick rida Symphony och han var helt super i dag! Vi jobbade med en evighetsövning i trav över både markbommar men även sockerbitsbommar. Först i lättridning men sedan i nedsittning utan stigbyglar. Eftersom jag precis knäckt koden ang nedsittning så valde jag bort sockerbitsbommarna men red resten av banan presis som jag skulle ☺ Och jösses vilken suverän övning! Så himla roligt att kunna rida om och om igen och verkligen hinna känna efter hur det känns men även hinna få möjlighet till att göra om och göra rätt ☺
 
Vi rullade även i galopp runt fyrkantsspåret i både nedsittning men även i lätt sits. Nu har Symphony väldigt stora galoppsprång och egen fart under tassarna så först upplevde jag att han bara rusade för mig ( han skulle nog älska att få fara ut i Hipposkogen och bara rulla fram i galopp ☺ ) Men efter en stund så insåg jag att det var hans grundtempo så då började jag att försöka hitta reglaget till olika tempon, både fram och tillbaka. Och tro det eller ej, men oj så lyhörd han är ☺ Men han har lättare för att öka än att minska, åtminstone för mig ☺ Men nu är jag ju inte heller så duktig att jag kan rida med en massa olika nyanser, det blir mest svart eller vitt, gas eller broms. men nyanserna kommer sakta men säkert även för mig i min ridning ☺
 
Är så himla glad för det är en massa som har börja att trilla å plats ang min egen ridning, jag är lååångt ifrån duktig! Men!! Jag känner själv att det går mindre och mindre energi åt att bara sitta kvar och ratta runt en hel häst. Stundvis så upplever jag att det går lite på rutin (ungefär som att cykla)  dvs, behöver inte fokusera så mycket på grunderna utan kan nu försöka tänka lite mer på lite detaljer ( Väldigt enkla och banala detaljer, men ändock ☺ ) I dag tex så upptäckte jag att jag hållit balansen i tyglarna i nedsittningen. Längde dom liiite, kom då mer ned i sadeln samt fick armbågarna på plats och fick då "lösa" armar som kunde jobba friställt från resten av kroppen. En baggis för alla som är duktiga, men en otrolig aha-upplevelse för mig ☺
 
Kan bara berömma Hippologum och deras ridskoleverksamhet. Superfina välutbildade hästar att lära sig på, suveräna ridinstruktörer som lyfter oss efter varje lektion. Otroligt bra planerade ridlektioner med en "röd" tråd som bygger på varandra där även teorilektionerna fyller på med enorm kunskap som sedan direkt kan användas på lektionerna. OM ni någonsin funderar på att börja eller att ta upp er ridning så kan jag varmt rekomendera Hippologum om det är i Umeå med omnejd ni bor. Ni kommer inte att bli besviken, tro mig!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress