Skämmes ta mig f-n
I bland blir jag verkligen upprörd!! Eller ganska så ofta egentligen....
 
Men allt sånt här! får mig att se RÖTT!! Jag håller snart inte på att tro på NÅGON av våra förtroendevalda som vi har/har haft på våra viktiga poster i Sverige.
 
Sveriges ekonomi blir bara sämre och sämre. Och tacka tusan för det! OM detta är kutym bland alla förtroendevalda som väljer/eller får lov att lämna ifrån sig sitt uppdrag. HUR mycket pengar blir då inte detta per år om detta fortgår!? Hur många har vi inte i dag i Sverige som lyfter dessa stora ekonomiska fallskärmar åt höger och vänster!? "Jag följer bara regelverket" är det standardsvar som lämnas av de flesta. Och visst, har dom rätt, så har dom rätt, så är det. MEN, här kommer ett stort men!! Är detta ok? 
 
Kopierat från Vk 6/10-14 ( Är ett plussreportage så det ligger bara kvar 14 dagar, därav kopieringen)
 

V-topp lyfter lön trots frivilligt avhopp

Publicerad idag kl 06.00

UMEÅ För ett år sedan slutade Maria Grip som gruppledare för Vänsterpartiet i landstinget. Hon fick ett nytt arbete som utvecklingsledare i Västra Götalandsregionen. Trots den nya tjänsten har Grip tagit emot ett avgångsvederlag från landstinget på upp till 33 611 kronor i månaden

 

Jag följer bara det regelverk som finns, säger Maria Grip.

Hon kom med i landstingsfullmäktige efter valet 2006. Hon blev senare gruppledare och efter valet 2010, då Vänsterpartiet samregerade med S och MP, var hon ett av landstingsråden.

Tiden som landstingsråd blev dock inte långvarigt eftersom Vänsterpartiet hösten 2011 hoppade av samarbetet på grund av besparingarna i inlandsvården.

Förra sommaren meddelade Maria Grip att hon skulle lämna landstingspolitiken för att flytta till Göteborg för en anställning åt Västra Götalandsregionen. Hon lämnade uppdraget som gruppledare i september 2013.

Trots att hon fått ett nytt arbete och själv, frivilligt, lämnat sitt uppdrag har Grip valt att ta ut den avgångsersättning som hon hade rätt till som förtroendevald i landstinget. Det är en ersättning som betalas ut under två år med en reducering under det andra året. Ersättningen samordnas också till en viss del beroende av den förtroendevaldas förvärvsinkomst.

Från i oktober förra året fram till nu har Maria Grip tagit ut mellan 15 723 kronor och 33 611 kronor per månad.

- För mig är det viktigt att följa det regelverk som finns, svarar Maria Grip på frågan om det är motiverat att hon tar ut ersättningen.

Vänsterpartiet motsätter sig ofta att omotiverade ersättningar och avgångsvederlag ska betalas ut både inom det privata näringslivet och den offentliga sektorn. På frågan om hur hennes eget agerande överensstämmer med partiets linje svarar Maria Grip:

- Jag följer det regelverk som finns och har använt ersättningen som en omställning från politiken till arbetsmarknaden.

Vänsterpartiet har också ett internt regelverk som innebär att förtroendevalda betalar en partiskatt på fasta arvoden. Partiskatten innebär att förtroendevalda ska ersätta alla inkomster de får som är högre än 27 750 kronor netto.

- Nej, jag har inte betalat någon partiskatt sedan jag slutade, men jag gjorde det under min tid som gruppledare, säger Maria Grip.

LiseLotte Olsson, blivande gruppledare för Vänsterpartiet i landstinget, anser att reglerna för avgångsvederlag är väl generösa, inte minst i jämförelse med a-kassa.

- De som läser VK reagerar säkert och undrar: ”Herregud, vad är nu detta?”, säger LiseLotte Olsson.

För (V) som ifrågasätter alltför generösa ersättningar för politiker är frågan inte enkel.

- Det är en svår avvägning. Ska en politiker ha personlig hög moral och avstå? undrar LiseLotte Olsson, som ändå anser att det krävs någon sorts ersättning vid omställning.

- Men ersättningen måste ses över. Kanske ska man inte ha den under så lång tid, säger hon.

LiseLotte Olsson tycker att Maria Grip själv måste svara för varför hon inte betalar partiskatt, något som står i Vänsterpartiets stadgar.

- Personligen tycker jag att man ska försöka följa stadgarna för det parti man är medlem i, säger LiseLotte Olsson.

 

Ja vad säger ni? För min del anser jag att detta är åt h-vete fel! Detta existerar inte hos en vanlig arbetare. Skulle aldrig tro att min nuvarande arbetsgivare snällt betalar ut en lön till mig om jag skulle bli fråntagen min tjänst på ett eller annat sätt. Inte ens om jag själv frivilligt väljer att kliva av !!  Av vilken anledning får detta då förekomma i andra fall? Kan det kanske, bara kanske, bero på att det är dom själva som ställer upp det regelverk som finns i vårt land!? Men så PRAKTISKT då, för dom vill säga!! 

Hm...skulle tro att om alla dessa generösa " ersättningar vid omställningar i arbeten"  drogs in, så kanske, men bara kanske, skulle vi ha lite mer klirr i stadskassan, eller vad tror ni?? 

Kanske det är dags att SPARKA!! uppåt och höja rösterna hit. Kanske dags att "vi alla" engagerar oss lite för att lyfta upp detta i ljuset och göra det obekvämt för våra förtoendevalda att lyfta dessa ekonomiska HORIBLA ersättningar som tydligen är helt ok!? För sällan hör jag hur "vanligt folk" diskutera detta med samma energi som dom lyfter upp och diskuterar andra som "lever på våra skattepengar!! Men men, det är skillnad på skit och pannkaka.....eller så är det enklare att sparka på dom som redan ligger.....för då avgår jag med segern.....

God morgon......Kom i håg att :

 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress