Vad är det du inte fattar!
Blir så otroligt less på ordet "Rasism & rasist" Det har blivit ett ord som slängs runt i tid och otid! Ett ord som fruktansvärt många gömmer sig bakom och som används i situationer/händelser/dialoger där personen/personerna känner/upplever att just deras synvinkel/tanke/åsikt inte faller i god jord och tacksamt tas emot av den andra delen av gruppen (oavsett vad för grupp människor det är)
 
I dag är du rasist om du säger fel ord, i dag kan jag som person knappt säga någonting om någon annan utan att det räknas som rasitiskt på något sätt, oavsett vad! Med är det ordet i sig eller är det mitt sätt att uttrycka mig som person som är rasistiskt! Ett ord är bara ett ord tills någon/några lägger en värdering i det!
 
För mig är "ordet" av mindre betydelse. Jag kunde jollra till mina barn när dom var små och hade bajsat på sig " men hör du min lilla skitunge, kom så får jag byta blöjan på dig" När du läser detta så sticker "skitunge" direkt ut ur min text, eller hur! Men om du hade "hört" mig när jag sa det till någon av barnen, samtidigt som jag pussade och blåste på magen så att dom kiknade av skratt. Ja då skulle ingen bli tokig och säga att jag var helt dum i huvudet. Eller hur!
 
Jag skulle aldrig bry mig om någon sa - Hörrudu, svennen där borta, vad är klockan? OM det inte var så att jag hörde och såg på tonfallet och kroppsspråket, att det var elakt menat, då skulle jag bli sur som f-n. Men om det lät som det var. En enkel frågeställning där behovet av att få veta vad klockan var, ja då skulle jag svara utan att ens bry mig om att jag kallades för "svenne", thats it!
 
Det är detta jag försöker få fram, att det är mer "hur" jag säger ett ord, mer än själva ordet, som är rasistiskt. Innebörden i vad jag säger med hela kroppen (tonfall & kroppsspråk) Och då menar jag självklart inte att någon säger ett dumt ord på ett syrligt sätt där innebörden är klar och tydlig men försöks maskeras med ett glättigt och "ickerasitiskt" tonfall. Alla vet skillnaden, alla har vi vid något tillfälle här i livet upplevt detta men kanske vid andra händelser/situationer. 
 
Som samhället är nu så är allt med Sverige fel, rasistiskt och helt värdelöst. Hur ska vi kunna få stolta svenskar (oavset nationalitet) som värnar om det som är genuint för sverige och alla dess befolkning!? Vi har så mycket som är otroligt bra och värdefullt att föra vidare, men i dag får vi knappt vara Svenskar längre. Och detta har ingenting med  invandrare att göra! Detta är helt och hållet våra svenska politikers fel (som du och jag har valt) Våra politiker är så oerhört flata och deras djävla "får inte sticka ut/får inte verka rasistiska" kör, ja det är det som gör att många (inte alla) blir så satans förbannade. Våra politiker väljer att släta ut Sverige så till den milda grad att våra egna traditioner och vår egen värdegrund försvinner i rädslan för att vara "rasistiskt" 
 
Säg den turk, grek eller finne som inte slår sig för bröstet och säger - jag är stolt över att vara av just den nationalitet som dom är. Om en svensk skulle göra samma sak. Ja då fan kan du ge dig på att någon kommer och ropar - är du rasist eller!  För i Sverige är det fult att vara Svensk och att vara stolt Svensk, ja det är tamigtusan kriminellt!!
 
Nä fram för ett Sverige, med stolta invånare som kan, vill, och får vara just det dom är.....svenskar!! Och då spelar det ingen roll var i världen du kommer ifrån. I Sverige är vi svenskar med en massa inslag från andra kulturer och religioner, men det betyder inte att det som är Svenskt måste bort, lika lite som att andra kulturer och religioner måste bort. Sverige är stort nog för att räcka till för alla, för mig men också definitivt för dig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
mamma

bra samanfattnig och skrivet

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress