Tack och lov
I natt när livet hängde på en skör tråd, ja då tackade jag min lyckliga stjärna att det är i Sverige  vi bor. När jag får se den intensivaste av intensivvård på nära håll, kompetens, engagemang och närvaro. Ja då är jag glad över att vi bor i Umeå i allmänhet men i Sverige i synnerhet!
 
I natt insåg jag hur otroligt bra sjukvård vi har. Vilken bra sjukförsäkring gemene man i Sverige har. Att vi har våra skatter som ger oss detta när livet balanserar på en knivsegg och livstråden tunnas ut mer och mer för att nästan brista.
 
I natt fattade jag ett beslut när jag insåg vikten av att det finns blod att tillgå. Och då menar jag MYCKET blod. Hur tacksam var jag inte i natt för att det finns människor runt om i landet som troget går och lämnar blod för att det vid situationer som i natt ska finnas för att rädda en annan människas liv. Om jag kan göra samma sak för en annan människa och andra anhöriga, ja då finns det inget försvar till att inte göra det. Duger jag som blodgivare, ja då kommer jag att lämna blod! För nu vet jag verkligen vilket behov som finns och vilken skillnad på liv och död det gör.
 
I natt när jag kom hem och fick krypa ner i sängen. Ja då tackade jag min lyckliga stjärna att vi bor i Sverige. Men mest tackade jag för att vi bor i Umeå. För att bortse från detta med närhetsprincipen, ja det går inte att göra. Hade vi haft samma situation som i natt men kanske bott i inlandet, ja då vet jag inte om utgången blivit densamma. Skulle tyvärr inte tro det! Och vem har rätten att besluta vilket liv som är mest värt? Du? Jag? Politikerna? I den bästa av bästa världar spelar geografin ingen roll, men tyvärr så lever vi inte i den bästa av bästa världar. Men vi lever fortfarande i en bra värld. Så nu gäller det bara att kämpa för att den ska gälla för alla, oavsett bostadsort.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress