Säger bara som så
att det var väldigt behövligt med en tidig kväll som det blev igår :) Trött som en gnu var jag och i dag sitter det en lite mindre trött gnu framför tangentborden. 
 
Gårdagskvällen vigdes för handling på Willys. Kan ni fatta hur billigt det blev! Jag gillar Willys. Det är många faktorer som spelar in och den främsta är egentligen priset. Jag menar, i går handlade vi i vagnen så att det blev 6 fullproppade påsar med varor. Frukt, grönsaker, kaffe, köttprodukter, mejeriprodukter (ost, mjölk, fil) gotta ;) olika former av dryck (saft, juice) mm, och av alla dessa produkter som hamnade i vagnen var 1/3 del ekologiska (lite dyrare) men ändå gick dessa 6 kassar fullproppade på endast 1068 kr!
 
Sen gillar jag ytan (stort & luftigt) att det i alla lägen finns bra med parkeringar. Gillar även deras utbud av ekologiska produkter. Att många varor finns i storpack. Stort utbud av produkter från andra länder (lite nytt är aldrig fel) och som Willys kund har det hitentills alltid varit bra varor som varit på extrapris (dvs basvaror, sådant som behövas i vardagen vilket också är det som kostar) Är jag ute efter någonting mer att välja på, ja då far jag på Coop, fast egentligen så blir det inte så ofta ;) jag har inget behov att att stå och välja mellan 14 sorter bröd ist 7 eller 21 sorter pålägg ist 14, för mig spelar det egentligen ingen roll. 
 
Våra ungdomar brukar storhandla en gång i månaden (som typ hyra) för att dom bor hemma med heltidslöner båda två. Dom handlar på Willys och har en lista full med sk "basvaror" och deras kostnad när dom handlar brukar snitta ca 2-2200 per månad. Denna handling brukar räcka för oss, 4 st vuxna samt mitt arbete (dagmamma) i ca 3 veckor, ibland behöver vi inte fylla på någonting beroende på hur månaden sett ut i antal munnar så att säga. Ofta så kompleteringshandlar vi bara det som har kort hållbarhetsdatum under månaden, och detta handlar vi också uteslutande på Willys.
 
I mitt hem äter vi frukost/lunch/mellanmål/middag/kvällsfika 3 dagar i veckan (mån-ons) Tor & Fre jobbar jag i lokalen men hemma finns det nästan alltid 1 eller 2 personer som pga sina arbetstider äter frukost/lunch hemma den dagen innan dom far på sina jobb. Middag lagas åt 2 till 4 personer beroende på arbetstider (kvällsjobb) Helgen, ja den är ju samma lika :D Vi varvar varandra hemma allt beroende på om det jobbas helg eller inte. Två av oss jobbar mån-fre och två av oss har oregelbundna arbetstider under veckorna.
 
Nu har vi förmånen att ha tillgång till älgkött som är den stora basen i vår kost. Vi köper kött på hösten och har sån tur att vi alltid får prima råvara. Det är lite jobb med att stycka, putsa köttstekar, mala köttfärs och paketera (vi får hem en älg i 3 eller 6 delar beroende på om vi köper 1/2 eller 1/1 älg) men oj vad gott det känns att det finns i frysen. 
 
Vi äter lagad mat varje dag. Vi äter varierad kost men inte alltid så nyttig mat (förkärlek för gräddiga såser) vi har alltid hemma så alla får äta sig mätta och vi har i stort sett alltid matlådor i kyl/frys för dom som äter lunch/middag borta på jobb. Vi lyxar med lite extra gott när vi känner för det och vi äter ute om vi känner oss lata. Men det bästa av allt det är vår matkostnad. Nu är jag tillbaka på Willys igen ;) Sedan vi började att handla där (saknar ändå inget i vår kundvagn) så har vi minskat våra utgifter med ca 1/3 del (mycke pengar på 1 år) men ökat vårt val av ekologiska produkter med minst det samma (1/3) och det känns jättebra, dels mot plånboken men även mot miljön. Så vi kommer att fortsätta att storhandla på Willys och känner vi för att gå vilse i djungeln av val av bröd eller någon annan produkt, ja då åker vi på Coop :D
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress