Hjärnan är komplex
Var som sagt på en föreläsning med Susann Petterson i går kväll mellan 18 och 21. Hade inga stora förhoppningar om att få känna mig upplyft, inspirerad eller att bli engagerad. Inte för att jag inte vill utan för att jag känner mig som om jag har en mental härdsmälta just nu.
 
Men oj vad jag fick göra avbön!! Hon var super helt enkelt! Påhittig, engagerad, påläst, rolig men fämst av allt väldigt kompetent i det hon föreläste om med en samling tydliga och konkreta exempel som gjorde att min egen hjärna faktiskt både orkade ta in men också förstod vad det var hon ptatade om.
 
Fick igår lära mig vikten av att ha balans mellan våra två hjärnhalvor. Att vi inte bara kan fylla på den vänstra utan att även vår högra hjärnhalva måste få vara med. Vänster hjärnhalva styr allt logiskt: Matte, It, Struktur, Planering osv osv. Höger hjärnhalva, där hittar vi skapande, lek, musik, fantasi osv osv. Hänger ni med!?
 
Om ni då tänker efter hur våra liv ser ut!? Vilken del av vår hjärnhalva tror ni dagligen blir fullmatad med en massa olika information som den ska ta hand om.....För mig är det glasklart, det är ju vänster i detta fall. Och hur ser det ut for oss vuxna men i synnerhet för alla våra barn i det tidevarv som vi nu lever i? Vilken hjärnhalva tror ni det är som erbjuds mest aktivitet i dagens liv? Vänster eller höger? 
 
Nu är det enbart mina egna tankar och funderingar som kommer här i detta inlägg. Jag har ingen forskning att falla tillbaka på. Jag är inte kompetent i någon form när det gäller vår hjärna, samhällsstruktur osv, utan jag låter bara mina tankar flyga runt och mina fingrar att skriva ner dom.
 
Men i dag, i denna stund just nu är det supermånga människor som på något sätt mår dåligt. Vi lever i ett samhälle som pumpar oss full med olika former av information som ska lagras och struktureras upp i olika fack i hjärnan. Vi ska vara uppkopplad (som jag nu) och kontaktbar (mobiltelefon) dygnet runt. Vi jobbar och sliter för att få råd till ekonomisk konsumtion (resor, bil, möbler, kläder) ja allt som kan köpas för att göra oss "lyckliga" för så ser normen ut för "lyckliga och välartade" personer ut i vårt samhälle just nu i detta tidevarv ( tror vi ) 
 
Vårt sätt att leva gör ju att det till stor del är vä halva som jobbar, och den jobbar som f-n. Men när låter vi den delen som finns i vår hö hjärnhalva vara med? Och i vilken utsträckning? Och vet vi egentligen vad vi vill? Vet du själv vad du vill? Har du ett tydligt mål att sträva mot? Ett mål som du själv tycker om och vill nå och inget som du "tror" att andra vill att du ska nå?
 
Är det så "enkelt" att många av oss (INTE ALLA) mår dåligt pga obalans mellan hjärnhalvorna? Att vi springer runt och "tror" oss jobba mot mål som vi vill nå, men som egentligen är mål, liv, mening som andra vill att vi ska nå? Är det så att vi helt enkelt ska tillåta oss att göra, njuta av, av att vara mindre "duktig" och kanske mer spontan, livsbejakande, naturnära, lekande, motionernade människor som låter fantasi och inspiration flöda som en hjälp till att läka våra stressiga och trasiga själar. Lite  " back to the nature " liv ist för det liv vi lever i dag !?
 
Våga vägra!! ;)
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress