Lösdrift vs traditionell installning

Hittade denna artikel på nätet och tycker att den är superbra skrivet. Varför gör vi som vi gör? Vad baseras våra val på? Hur har utvecklingen med våra hästars liv sett ut och vad har förändrats? Ja frågorna är många och svaren är inte alltid så lätt att hitta. Men utvecklingen i våra hästars liv utvecklas hela tiden och det bara till det bättre tycker jag. Jag anser att all utveckling som leder till det bättre, ja det är bara att tacka och ta emot med öppna armar.

Nu är just lösdrift eller traditionell uppstallning verkligen i focus på alla sätt. Att få vara i flock ute, stora kuperade naturliga ytor att röra sig på och bara vara häst, ja det är nog det bästa för i stort sett alla hästar. Skriver i stort sett för jag har själv med egna ögon insett att det tyvärr inte passar alla. Det är inte fören man får uppleva med egna ögon som man kan vara helt säker på sin sak, eller hur..

Vår stora kille Pyret stormtrivdes ute på sommarbetet. Mådde som en prins och var hur go och glad som helst. Allt fungerade super tills det blev höst och det blev mörkt ute. Eftersom vi har hus till hästarna i hagen och hösten var väldigt varm och skön så valde vi att låta hästarna sova ute långt in på hösten (typ lösdrift så att säga)

Men ju längre in på hösten vi kom ju underligare blev Pyret. När vi tog in honom för att pyssla innan ridning kunde han falla ihop på gången, bara så där utan förvarning. Började att fundera på om hästar kunde få Narkolepsi (sömnsjuka) men enligt all expertis var det väldigt ovanligt, och att hinna bli 16 år innan det dök upp lär väldigt orealistiskt.

Jaha, spåna vidare. Funderade hit och dit på vad det kunde vara. Och en dag så såg vi ett samband. Varje gång som Sanna & Pyret skulle in på träning på Hippo fick Pyret alltid sova inne för att så att säga ”vila upp sig” på samma sätt som alltid Pridde fick ”vila upp sig” innan tävling när han var igång. Och dessa dagar när Pyret sovit inne så uppstod sällan detta problem, att typ somna på stället! När vi sett detta ”samband” vid flera tillfällen efter varandra så valde vi att alltid låta Pyret sova inne och då försvann hans problem, har aldrig hänt efter installningen, så himla skönt!

Och, visst. Nog kunde det ha gått till sig och problemen hade kanske försvunnit av sig själv om vi bara nött på och skitit i att ta in honom. Men om han fortfarande efter flera månader hade problem så har jag svårt att tro att det skulle försvinna av sig självt. Pyret är till sin personlighet en väldigt ”vaken” häst. Och om han inte får ro att vila ute pga att han hela tiden vill ha koll, ja då mår han inte bra att gå som utehäst året runt. Då mår han godare av att få sova inne (min tolkning) få bli pigg och alert och slippa ”vakta” ute på natten och bli så trött att han somnar av sig själv när han får komma in i  tryggheten i stallet.

Pridde däremot, ja han trivs som fisken i vattnet av att sova ute dygnet runt. Och eftersom han också har hus att vila i och komma undan ovädret i så får han så ofta som det bara går vara ute dygnet runt, typ lösdrift.

Jag skriver ”typ lösdrift”  för lösdrift för mig är inte vad många har i dag som lösdrift. Dvs något större rasthage med hus i typ som vi har (men vi har en liten rasthage) men ni förstår vad jag menar.  Att ha en ”lite” större  hage där det finns skydd och fri tillgång på vatten, ja det är inte riktig lösdrift för mig iaf. Lösdrift för mig är rejäla hagar med kuperad terräng  där valet av skydd består av mer än ett hus med tak. I en lösdrift ska ytan vara så stor att hästarna själv ska kunna välja om dom vill ha egen tid eller umgås med andra, kunna välja sin gångart utan begränsningar. Huset (skyddet ) ska vara så stort att flera hästar utan problem ska kunna vila där inne utan att behöva krypa inpå varandra, vatten året runt och fri tillgång på mat. 

Denna bild får symbolisera "lösdrift" för mig. Sätt in ordentligt med skydd (stort hus med flera ingångar!) vatten året runt och fri tillgång på mat, ja då snackar vi lösdrift som verkligen är kanon för hästar, i mina ögon iaf! Det är så här jag tycker att hästen ska få leva, det här är så nära naturligt som det går att komma, Detta är riktig lösdrift!!

 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress