Ja vad tycker ni
om gårdagens invigning av kulturhuvudstadsåret!? Hiss eller diss (hm...inser att det låter som en fjortis där ;)) Själv valde jag att stanna hemma ist för att trängas därnere och i efterhand insåg jag att det var ett ypperligt val :D
 
Känner en otrolig frustration över kostnaden för detta. Är inte på något vis insatt i hur mycket pengar det har kostat, var pengarna kommer ifrån eller hur mycket bidrag vi (läs kommunen) fått. Det enda jag ser när jag läser om detta är en invigningskostnat på 20 miljoner + all annan kostnad (läst siffran 300 milj någon annan stans) vet ej om det stämmer, eller om det som vanligt i nätvärlden, är en summa som tagits ur luften och sedan blivit "sann"  under tidens gång den rört sig fram på nätets vägar.
 
Hur som hyser jag en viss oro över att andra delar i vår kommun kommer att bli lidande för liksom en barnfamilj har även kommunen endast en plånbok med en viss summa pengar att ta ur. Att sedan vissa delar är vikt till olika saker ( som vår egen plånbok är)  så tror jag ändå i slutändan att dom som vi, ibland måste "låna" från andra konton för att kunna finansiera vissa önskemål/behov (i detta fall invigningen/kulturhuvudstadsåret)
 
Men om vi nu bara ser och resumerar invigningen så känner jag en stor frustration över en sak, nämligen språkvalen! Jag tänker så här i mitt huvud! Hur många var det som inte satt hemma eller stod på stan och såg detta? Hur många av dessa var inte lite äldre? Hur många av dessa personer förstår engelska/samiska? Jag menar, det var 90% engelska/samiska och ynka 10% svenska (en liten mening som slank in här eller där!) HALLÅ!! det skriks om diskriminering i allt snart, men vad var då inte detta!? 
 
Men det finns en sak till som gjorde mig så in i helvetet förbannad och det var att dom hade valt samer till allt! och då menar jag verkligen till allt. Lite musik och dans var så att säga "svensk kultur", resten var samer och deras årstider! Nu har jag inget emot samer, fast nu ljuger jag. Jag har någonting emot samer, vissa av dom, dom som bara skriker, gapar, gnäller och dom som " bara ska ha " utan att ge någonting själv . Dvs en liten liten klick som skriker och förstör för sig själv i allmänhet och för alla andra samer i synnerhet! På samma sätt tycker jag väldigt illa om alla andra "små klickar" av folk/grupper som utmärker sig på ett väldigt illa och fult sätt oavsett vad det gäller. Oftast ca 10 % av den stora gruppen oavsett vad för bakgrund/inriktning som dom har/lever i. Den lilla gruppen som förstör för resten av den stora massan.Det är dom jag tycker illa om! Dom som bara är ute efter att förstöra och så split mellan olika grupper/människor/kulturer/länder mm
 
Om vi nu återgår till invigningen och samerna. Handen på hjärtat, hur ofta ser vi någon/några från denna kultur i Umeå egentligen en "vanlig dag" Hur ofta läser vi någonting positivt om samer i tidningen "en vanlig dag" Hur mycket får barnen i dag lära sig om våra svenska samer i skolan! Hur tillåtande är egentligen sverige mot samerna " en vanlig dag"! Närapå noll skulle jag vilja påstå. Men, nu kommer vi till ett stort MEN. När vi ska ha invigning med pompa och ståt och visa upp Umeå som en" exotiskt och vacker stad". Ja vad plockar vi då fram ur garderoben. Joooo, våra "Svenska samer".....Då minsan duger dom, när det gäller att ta fram det där lilla extra, där de finns färg och mystik, sugestiv musik som lockar och pockar på urmänniskan i oss, ja då passar samerna ypperligt! Dubbelmoral anser jag, men det är min åsikt! Behöver inte vara din.
 
Dubbelmoral är någonting som jag har skitsvårt för. Avskyr det som pesten men trillar i den fällan även jag också ibland. I detta fall (invigningen) så skriker det av dubbelmoral så det bara skvittrar om det. Om vi nu var så stolta och ansåg att samerna hade en sån stor del i vårt land Sverige och vår stad Umeå, ja då skulle dom var mer "synlig" i vårt dagliga liv. Dom skulla vara ett naturligt inslag i allt och inte bara få en ynka timme i rampljuset under invigningen av kulturhuvudstadsåret och en vecka på Gamlia varje år för att få visa upp och berätta om sig själva och sin kultur. Nä djävlar anamma, ge lappen den bekräftelse som dom förtjänar. Dom har exakt samma rättigheter men också samma skylldigheter som resten av vår Svenska befolkning !! och det gäller alla årets 365 dagar, inte bara stötvis som en invigning eller en samevecka ger.
 
 
 
 
 
 
 
 
asta

bra skrivet <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress