Vad vill media egentligen?
Vill dom informera genom sina artiklar eller vill dom sälja tidningar? Vad är medias uppgift egentligen? och vilka krav på innehållet och sannings halten SKA dom hålla och vad KAN vi begära?
 
Har alltid ansett/trott att typ Aftonbladet/Expressen är en form av "vi lägger till och drar ifrån så får vi bättre artikel och därmed säljer vi mer" tidningar. Har köpt och läst med tagit det mesta med en nypa salt och tänkt " Ja ja, och det tror jag till 100 på? Nej tyvärr!" Men att Vk, som i mina ögon alltid har varit en tidning med väl underbyggda artiklar och där jag upplevt att deras bild av vad som hänt ganska så väl har stämt överrens med vad som egentligen skett (har trott det iaf) att dom också lägger till/drar ifrån, ja det skrämmer mig lite. 
 
Nu har jag bara 4 händelser att gå efter så egentligen borde jag inte döma Vk efter så få gånger, men jag resonerar så här. En gång är ingen gång, men gånger är en vana, och det är det jag har svårt att acceptera. Nu har jag haft första parket på två av dom och varit involverad i dom andra två så jag jag har därför två helt olika sidor av samma händelse. Dels den/dom jag själv varit nära, samt Vk:s sida av samma händelse. Och tyvärr ser jag samma form av journalistik där som jag sett hos de jag kallar för skvaller pressen (Aftonbladet/Expressen) 
 
Jag anser att alla tidningar är skylldiga till att ta reda på fakta och vad som egentligen har hänt och skriva det och inte lägga till/dra ifrån eller tro en massa. Vet jag inte till 100% så tar jag reda på rätt fakta innan jag publicerar en artikel. För det vet vi alla hur fort ett rykte sprids och hur fort paniken kan komma för oss alla som är involverad på något sätt. Alla vill vi skydda oss och alla är vi rädda om det som står oss nära. Nu tänker jag specifikt på Vk:s artikel om att Umeå Ryttarförening har Kvarka, igen. Hur fel vart inte det! Ja visst, en häst har en streptokock bakteri, det stämmer. Men att det är kvarka bakterien, ja det vet dom inte än. Det tar flera dagar att odla fram vilken specifik bakterie det är. Men det glömde/visste inte/valde dom att inte skriva i sin artikel. Hur sjukt är inte det! Är dom ens medveten om hur mycket oro som dom startar igång?. Självklart ska dom informera om allt som händer, bla sjuk häst på Hippo. Men ta för sjutton rätt på fakta innan ni publicerar en artikel! Hur svårt kan det vara att ringa kompetent och kunnigt folk för att fråga upp om detta med bakterier/förkylning/kvarka mm hos häst innan ni skickar en artikel i tryck. 
 
Här kan ni läsa dagens artikel i Vk där dom tar tillbaka att det är Kvarka som hästen har. Eftersom ingen vet än pga att det tar lite fler dagar innan den avslutande odlingen är klar och vi faktiskt kan få veta vilken form av strptokockbakterie det är..
 
 
Malin Österlund

Och Västerbottensnytt rapporterar om virus dessutom. Ingen som helst bakgrundskontroll. Jag har haft förmånen(?) att uppleva Janne Josefssons arbetssätt på nära håll och är inte imponerad av sakligheten för att få fram fakta. Bara sensationsbeteende som ska ge feta rubriker.

Svar: Att återge fakta om vad som verkligen hänt eller kommer att ske är prio ett enligt mig iaf
Åsa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress