Det närmar sig
Råkade ut för löparknä för ca 3 veckor sedan. Hade rejäla smärtor på utsidan hö knä och det tog en stund innan jag insåg vad det var för fel. Med en massa stretch så gick smärtan över. Iof så skulle man också stretcha muskeln som är fäst över höftkammen och det gjorde jag duktigt från början men upplevde efter en stund att det nog var lite överkurs. Men oj så fel jag hade!!
 
Var och sprang i söndags och fehundan så ont jag fick. Alltså det gjorde så ont så jag trodde att ngt gått sönder i höften :/ Men nu har jag varit "duktiga" Åsa och stretchat som en psyk och snart har det gett sig. Fy sjutton vad lätt det är att få inflamation i muskelfästen enbart pga lite för korta muskler som ligger och smådrar i fästet hela tiden. Och jösses vad onte det gör när det triggas igång :(
 
Inser nu också hur mycket mina för korta muskler i hö sida av bäckenet påverkar min ridning!! Har alltid upplevt att mitt bättre varv är hö och det sämre är vänster. Har resonerat som så att jag är starkare i hö och svagare i vä. Men så är det ju bevisligen inte! Jag är mjukare i vä sida och mer "låst" i min hö sida därför upplever jag hö varv som bättre eftersom jag kan ställa om min vä sida så mycket mer. I vä varv hindras jag av min stramare och mer låsta högra sida av bäckenet. Analyserat och klart, tack för det :D
 
Just nu består mina dagar av stretching hela tiden. Små korta stunder samt Ipren för att smärtan inte ska göra att jag spänner mig i onödan. För just spänning gör att musklerna jobbar och drar i hop sig mer än vad som behövs för att skydda sig och försöka "komma" undan smärta. Fungerar så för mif iaf :) Så i morse var jag helt smärtfri när jag vaknade och får bara lite känning när jag använder mitt hö ben. Så på rätt väg är jag helt klart :) Vad skulle jag göra utan Google ;
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress