Dagens ridning 4/5-13
I dag var det hoppning som stod på schemat. Fick dagen till ära en helt nya häst som jag aldrig ridit förut. Det var en i mina ögon väldigt liten häst, hon heter Kahléa och var framåt men väldigt mjuk, lyhörd och känslig :) Behövde bara krama tyglarna försiktigt, absolut inte ta ngn förhållning, utan hon lyssnade jättefint och det behövdes bara små små kramningar för att få en tydlig reaktion :) Jättefin.
 
Hon är också väldigt känslig på ryttarens vikt och tyngdpunksförändringar. Upplevde att hon vinglade lite i början men forstod då snabbt att det var på min lite obalanserade ridning som hon svarade på. Fick ett tydligt kvitto på det när jag satte mig lite djupare ner (så gott som jag nu kan) samt verkligen tänkte på att sitta mitt över henne och rama in henne med mina skänklar (så gott jag nu kan) och då blev hon stadig som tåget, gick som på räls. Det visar ju tydligt hur mycket jag som ryttare påverkar hästen jag sitter på och hur viktigt det är att jag som ryttare så gott det nu går efter mina ridkunskaper verkligen tänker på detta med min egen balans och följsamhet. Känner mig otroligt nöjd över den tydliga känslan och min egen aha- upplevelse. Vet vad jag ska sträva efter att klara av med dom som jag kommer att rida efter denna lektion :)
 
Vi började med två kryss efter läktarlångsidan i trav för att sedan övergå till trav in och sedan galopp ut. Kryssen blev tillslut till ett räcke in samt oxer ut. Mellan hinderna skulle vi ha 5 galopp språng, och så mycket enklare det blir när jag vet hur många språng jag ska rida på. Vet då när jag och hästen ska hoppa av och behöver inte fundera så mycket utan det räcker med att räkna och sedan justera fram eller tillbaka beroende på hur det ser ut när vi närmar oss det nya hindret :) Lyckades inte alls perfekt men jag börjar att få en känsla för detta med rytmen och om det blir stort eller litet in och huruvida jag då ska gasa eller bromsa till nästa hinder. Vet inte om jag gör rätt men det känns bra iaf och det blir så mycket mjukare och mer rytmiskt hela ridningen :)
 
Tog också till mig Jessikas råd igår. Nämligen detta med att snabbt räta upp mig och komma tillbaka i sadeln direkt efter landningen. Blir så otroligt mycke mer stabilt hela ridningen. Upplever att jag får bättre kontroll samt att jag kan finlira lite mer vilken väg jag vill fortsätter på efter landningen. Likadant där, bättre rytm, balans och tempo och det tillsammans gör en enormt stor skillnad i känslan när jag rider. Och bättre känsla ger en större trygghet för mig själv som ryttare :) Jätteglad över min egen utveckling som ryttare. Har miljoner saker att bli bättre på, men jag känner att jag är på väg. Men utan min vän hästen hade det inte gått, känner en stor ödmjukhet inför detta tålmodiga och vänliga djur som ger mig detta förtroende varje gång som jag sitter på  dennes rygg. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress