Gott Nytt Shoppingår!
Denna reklamtext såg jag i dagens Vk. Några blad tidigare hade just läst att normalmänniskan slänger kläder i storleksordningen 8 kg per person och år!! Men hallå! 8 kg! Hur mycke är inte det! Inser ni hur mycket slitage detta blir på vårmiljö, jag menar, 8 kg!! 
 
Nu säger jag inte att du och jag inte får köpa nya kläder. Men jag uppmanar till lite eftertanke. Behöver du nya kläder? Är dina gamla kläder verkligen utnötta, eller är du bara less på dom? Vad gör du av dina gamla kläder? Om man lämnar gamla men hela och rena till återvinning, ja då är du både snäll mot miljön men även mot någon annans plånbok. Men om du bara slänger bort dom, ja då borde du verkligen tänka efter på hur du beter dig och hur fel du egentligen gör. 
 
Nu gäller detta även andra saker. Ta möbler som ett exempel. Hur många är det inte som byter ut en soffa bara för att han/hon blivit less på den. " Men vi har ju haft den i så måååånga år. Kaaaan vi inte köpa en ny...." Och så blir det oftast. Ut med den gamla (som knappt är nött) och in med den nya (och med den kommer lyckokänslorna och tillfredsställelsen för en stund) 
 
I dag konsumerar människan (även jag!) alldeles för mycket och många gånger av helt fel anledning. Det finns ett ordspråk (?) som lyder " Man kan inte köpa lycka för pengar" och det håller jag verkligen med om. Men i dagens samhälle är det många som handlar just för att få känna dessa "lyckokänslor" som infinner sig precis när du betalat och är på väg hem med bytet (varan) Detta belöningssystem som finns i hjärnan och som förr i tiden kickades igång när människan lyckats fälla ett byte och släpa hem till familjen. ja det är samma belöningssystem som kickar igång när du köpt en ny sak (soffa, säng, kök, kläder mm)
 
Skillnaden på då & nu är att förr i tiden så tog inte människan mer än vad naturen klarade av att återskapa. I dag så passerade människan redan i augusti den gränsen. Fram tom augusti orkade vår jord återskapa vad vi tog från den. Men efter augusti månad så tär vi bara på vår jord. Allt efter denna månad innebär att vi tömmer jorden utan att ge den en chans att återställa balansen. För ett tiotal år sedan var denna "klippning" av balansen i oktober. Om ett x antal år till kommer jorden inte att klara av att återställa någonting av det tar från den. Och hur blir det sen....när vår jord bara töms på sina tillgångar. Men det är väl någon annans bekymmer, för då är jag redan död.....Vilken tur jag har...(OBS: IRONI!!)
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress