Rosa hjärtan- varför är det fel?!
Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.
 
Just nu så är det på Fb ett kedjebrev som går kvinnor emellan. Det går ut på att vi kvinnor sätter hjärtan på varandras statusar för att på så vis visa att vi är medvetna om att en av de vanligaste cancersjukdomar som drabbar oss kvinnor finns, nämligen bröstcancer. Vi skickor också det vidare till dom kvinnor som vi vill via vår sändlista. Att göra det har blivit ett sätt att lyfta fram denna sjukdom och ett sätt för oss kvinnor att visa vårt stöd för dom som drabbats av denna hemska sjukdom.
 
Det jag tycker är tråkigt är att det främst från andra kvinnor nu inte ska vara acceptabelt att göra så! Att det upplevs som småbarnsaktigt att via ett litet hjärta visa att jag som person faktiskt blir uppmärksammad om denna hemska sjukdom som uteslutande vi kvinnor drabbas av. Att det sedan är lite "hemligt" för pojkar, killar, män ska också vara helt befängt och superdumt. 
 
Handen på hjärtat, hur ofta tänker du som person  på olika sjudommar som du "kan" bli drabbad av? För min del så händer det inte varje dag iaf. Har jag ingen i min personliga närhet som drabbas av ngn form av sjukdom så flyger dom tankarna sällan in i mitt huvud. Men via sådanna här s.k. "9 års fjantbrev" som just nu florerar på Fejjan så får åtminstone jag mig en tankeställare om att alla är inte lika lyckligt lottad som jag själv som får vara frisk och att jag och min familj får slippa  denna hemska sjukdom. 
 
Bla ett av de inlägg som är emot att vi kvinnor sätter hjärtan på våra statusar menar att det inte gör någon skillnad. Att det är dumt och att det "inte hjälper någon drabbad" Och visst kan jag hålla med om att det inte hjälper någon att bli frisk, självklart fattar jag och även ni andra det. Men jag tror faktiskt i min enfald att det gör gott ändå. Om vi kvinnor via hjärtan visar, att vi vet att du och din familj finns som är drabbad, så tror jag att det gör skillnad. Jag är fullt övertygad om att vårt tysta stöd via Fb hjälper någon/några att orka en dag till. Att veta att andra bryr sig hjälper mer än vad man kan tro, oavsett om det är ett rosa hjärta på Fb eller någon annan form av symbol.
 
Personen i fråga skriver att om du verkligen vill hjäpa till, är det, det enda som gäller och det enda som hjälper, att sätta in perngar på forskningskontot för bröstcancer. Och jag håller med helt och fullt, all medicinsk forskning är i behov av pengar. Men det ena utesluter inte det andra. Sluta med att dumförklara andra kvinnor som på sitt sätt försöker att visa andra drabbade kvinnor sitt stöd. Som försöker hjälpa till genom att visa " vi vet att denna hemska sjukdom finns, vi vet att du som drabbad finns, vi vet att du och din familj mår superdåligt, jag vet att detta inte gör dig frisk men jag vill ge dig mitt stöd och min kraft att klara en dag till !" 
 
Det är så jag tänker när jag sätter mina hjärtan och skickar vidare denna "barnsliga" grej på Fb. Om du som är drabbad ser mina hjärtan så vet du att jag faktiskt är medveten om denna sjukdom, och att jag är medveten om att du som drabbad just nu i denna stund kämpar livets hårdaste fight. Jag vet att jag inte kan göra dig frisk med mina "hjärtan" men jag tror att det ger dig lite mer styrka att orka kämpa vidare, att orka en dag till, stärkt av vårt stöd, inramad av  rosa hjärtan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress