Gårdagen då ?
Ja den var riktigt bra :) For ut och sprang mina 3.4 km men en annan sträcka än tidigare. Och till denna tur hade jag funderat lite över hur jag sprang nu kontra förut om det kunde vara en bidragande orsak till mina stumma ben. Insåg när jag började att jag sedan i sommar när jag började att använda Runkeeper att jag har börjat att springa mot tiden i den appen. Så jag har helt enkelt gått ut för fort och hårt.
 
I går tvingade jag mig själv att starta i ett betydligt lugnare tempo, mer det jag normalt brukar ha i starten, och genast gick det mkt bättre. Ingen "trötthet" i kroppen och att mina ben upplevdes stumma berodde nog till stor del på att dom inte var ok sedan jag sprang i söndags :)
 
Lyfte även mina stumma ben med min kollega Maria och hon väckte en till tanke i mig nämligen skorna. Hon funderade när jag bytte sist och jag sa att det inte var så länge sedan och att det börjat efter min sjukdom i vintras. Anledningen till att vi kom dit beror på att jag gärna löper asfalt och inte skog, och dålig stötdämpning påverkar benen. Min första tanke var ju att så kan det inte vara eftersom alla mina problem kom nu och inte i början när jag var ännu mer otränad än nu. Har grunnat på hennes komentar och inser två saker, dels så var det vinter med snö och is när jag började springa = mjukare underlag. Dels hade jag broddar som jag drog på skorna som bestod av mjukt gummi + broddar = mjukt under skorna. Inser att hennes komentar är av stor vikt och ger sig inte mina ben nu när jag ändrar mitt tempo i början, blir det att prova ut nya skor och nysta vidare därifrån. För andningen igår fungerade super och jag hade verkligen styrkan tillbaka i min kropp igen :)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress