Tumma aldrig och ta erfaren hjälp- viktigare än du tror!
 
Hittade detta på nätet. Hur ofta har inte jag sett och hört ryttare diskutera detta med utrustning och då är det främst sadeln jag tänker på. Även om jag är en bra ryttare med lång erfarenhet av detta med hästar så kan jag aldrig ha den kunskap som en utbildad erfaren sadelmakare/utprovare har. Det är så många faktorer ang sadelns uppbyggnad, storlek mm och hur ryggen på hästen ser ut som har enorm betydelse för om sadeln passar eller inte passar och det är dom små små nyanserna som avgör om det är en sadel som är bra eller dålig.
 
Men det räcker ju inte med att få en sadel utprovat och sedan tro att nu är det bara att tuta och köra. Alla som håller på med hästar vet ju att dom formar om sig hela tiden. Byger muskler, faller ur, växer osv osv i det oändliga. Så lika viktigt är ju att med jämna mellanrum kolla att sadeln fortfarande passar, att den är rak och om den måste bytas ut eller stoppas om mm.
 
Sen kan jag alltid ha oturen att få tag på en oseriös eller en person med lite och ingen erfarenhet som gör att det blir en felaktig sadel till min häst. Jag säger inte att bara för att dom har denna yrkestitel att dom kan allt och vet allt. Men chansen att det blir ett bra köp anser jag iaf ökar om du tar till erfaren hjälp av en person med bred och lång erfarenhet.
 
Kostnaden som blir när jag tar hjälp för att söka en bra sadel är mikroskopiskt liten jämfört med vad det kan kosta om jag rider med en felaktigt anpassad sadel med allt vad dessa skador kan innebära för hästen. Sedan ska ju också det psykiska lidande som hästen får av en illasittande sadel också vägas in. Hur många hästar har du inte sett som reagerar mot att bli sadlade, behöver inte vara för att den har en felaktig sadel. Men å andra sidan så kan ju inte hästen prata med dig heller och berätta  vad som är fel.....
 
Ha det gott och sköt om dig....
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress