Arbetsmiljö - Vad innebär det
För dig? 
 
För mig ligger arbetsmiljö väldigt nära Arbetsglädje. Tycker att det är superviktigt med både ock. Men vad betyder då arbetsmiljö?? Enligt Wikipedia så är det lika viktigt  att den psykiska arbetsmiljön är lika bra som den fysiska.
 
Vad är då arbetsglädje? För mig är det att känna lust till mitt jobb. Att vakna på morgonen och känna, att i dag kommer det att bli en bra dag. Att känna mig trygg och sedd bland mina kollegor, att få stöd och positiv uppmuntran när det av någon anledning känns tungt i livet oavsett om det gäller mitt jobb eller privat. Att få utvecklas och uppleva att jag hela tiden lär mig nya saker som jag kan omsätta i mitt arbete. Att känna att min chef tror på och stöttar mig i min utveckling. Att veta att jag och min kollegor jobbar mot samma mål och med en gemensam syn på vägen dit.....Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst, det bara bubblar upp tankar i mitt huvud, som en popcornmaskin typ ;)
 
Vad kan då förstöra/sänka arbetsglädjen?? Dåliga arbetsvillkor, dvs långa arbetsdagar, dålig lön, ingen möjlighet till att påverka min arbetssituation, underbemanning, stress osv osv. Men även arbetsklimatet kan påverka negativt tex om det är en miljö som inte är tillåtande. Ett klimat som bygger på eller består av slitningar där alla drar åt olika håll. Där det oftast förekommer negativa uttryck isf positiv uppmuntran. Där ev fel och misstag huggs på direkt isf att vända på det och säga: men pröva så här, då kanske det blir bättre/ går lättare/ inte missuppfattas mm mm...
 
Vad kan du och jag  då göra för att skapa ett bra arbetsklimat  som resulterar i bra arbetsmiljö och bidra till arbetsglädje för alla i slutändan...Ja det kan vara ngt så enkelt som att tala om när du tycker att ngn av dina kollegor gjort ett bra jobb. Eller att fråga upp om han/hon behöver eller vill ha ngn hjälp. Att alla tydligt står upp för att på vår arbetsplats förekommer det ingen skitsnack, vänd dig till den det berör på en gång. Att frivilligt hjälpa till om du ser att ngn annan har en tyngre arbetsbörda, aldrig så lite kan betyda så mycket för din medmänniska. Att vara tydlig med sina egna tankar, åsikter och funderingar underlättar enormt, likaså att prata i jag form och stå för det. Fundera ut praktiska lösningar som kan underlätta i vardagen för alla och dela med sig av dom, däremot är det ju upp till mottagaren att ta del av det eller förkasta, valet är fritt. Att bemöta andra som du vill bli bemött själv. Engagera dig fackligt om du vill vara med och försöka påverka/förändra både stort och smått. Ta del av ny teknik och ny kunskap som du sedan kan återge på ditt arbete och i din arbetsgrupp....
 
Ja listan kan bli hur lång som helst. Men det viktiga tycker jag, är en öppen dialog där allt berörs oavsett om det är positivt eller negativt. Nu är det ju så mycket enklare att lyfta allt som är bra gentemot det som är mindre bra. Men jag är fullt övertygad om att i ett bra och tillåtande klimat så är det inte omöjligt eller svårt att lyfta det som är galet också.Det gäller bara att ha stöd och hjälp på vägen av ngn utomstående som kan hjälpa till och bena ut den känslomässiga biten av det hela. Någon som ser problemet för vad det är , och inte som dom berörda, dvs både ett problem men också en massa känslor invävda i det hela. 
 
Ett lite tyngre inlägg  blev det i kväll och alla som orkade läsa mina tankar och funderingar över ett så viktigt ämne (tycker jag iaf) får en guldstjärna i kanten ;) Men i dagsläget med alla varsel och neddragningar på arbetsmarknaden och stora förändringar som är på gång ute i vida världen så kommer detta med arbetsmiljö, arbetsklimat och arbetsglädje att bli mer och mer aktuellt. Tror jag i mitt huvud iaf :)
 
Ha det gott och sköt om er.....
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress