Sund och naturlig hästhållning-Vem avgör- Vad avgör?

Nu kommer det ett ganska (läs väldigt) långt inlägg :) Men jag har under en längre period haft dessa tankar och funderingar i mitt huvud och känner att jag vill delge mig av dom. Inga rättesnören på ngt sätt utan bara en reflektion från och av mig själv.

Detta med sund och naturlig hästhållning är verkligen i ropet i dag. Och själv tycker jag att allt som gör det bättre för våra vänner är bra. Men vad är sund och naturlig hästhållning? Vem avgör det? Och är det verkligen bara svart eller vitt? Utesluter det ena det andra eller går det att kombinera?

För att börja enkelt så är det bara att inse att genom att ta till oss hästen till vårt liv så har allt naturligt i hästens liv försvunnit. Det tror jag att alla kan hålla med om. Men vad är då det bästa för hästen när vi kommit så långt?

Vissa förespråkar lösdrift för att det ska bli så likt hästens naturliga liv som möjligt. Stora yter att röra sig på, fri tillgång på mat och ligghall som skydd.

Och vissa väljer att ställa
hästen i stall med box och hage att vistas i under dagen. Ute på dagen och inne på natten. Vatten i hink och bestämda fodringar, närhet och tillsyn under dygnet.

En del väljer att
ha hästen barfota, en del väljer att sko. Vissa rider bettlöst, andra inte och en del blandar båda formerna. Vissa skogsmullar andra tävlar i olika grenar. Vissa jobbar mkt från marken , andra inte, men många blandar även där. För en del så är det en mix av massa olika former för andra existerar bara en väg
och ingen annan. 

Men om vi ska hårddra detta så är inget av det en "naturlig" hästhållning, eller om jag ska uttrycka mig, ett naturligt hästliv för en häst. I och med att vi tog in hästen till oss försvann allt som innebär naturligt vare sig vi vill inse detta eller ej.

Så jag väljer att byta ut ordet Naturlig hästhållning till Sund hästhållning. Och sund hästhållning kan du ha oavsett hur du väljer att ha din häst. Sund hästhållning för mig är att ge min häst dom bästa förutsättningar som jag kan efter de förutsättningar jag har. 

De flesta hästägare är oerhört måna om sina hästar. Naturligtvis finns det rötägg här likväl som det finns i andra delar av vårt samhälle. Men de allra flesta vill sina hästar väl och är väldigt noga med att dom ska må så bra som möjligt i det (onaturliga) liv som dom har hos oss. 

Och det är onaturligt för en häst att vara inhängnad oavsett hur stor hage du har tillgång till. Och har jag en mindre hage för att min förutsättningar ser så ut. Ja men då får jag göra det bästa av det. Har jag skor på min häst, ja då måste jag ta på mitt ansvar att se till att det blir det bästa möjliga av det. Har jag inte fri tillgång till grov foder, då får jag tänka efter hur jag kan göra det så bra som möjligt efter de förutsättningar som jag har möjlighet till osv osv....Det viktiga tycker jag är att jag aldrig gör mindre än vad jag kan för att min häst ska må bra. 

Men det innebär också att vi alltid ska försöka förbättra och utveckla det liv hästarna har hos oss. Vi kan aldrig bara luta oss tillbaka och säga att "nu har dom det bra, nu räcker det". Det är vår skyldighet att hela tiden försöka göra deras liv hos oss så bra som det bara går. Detta gäller alla levade varelser på vår jord, även om det i just detta inlägg är hästarna som är i focus.

Men en annan del i detta är att kunskapen och utvecklingen måste lyftas fram så att det inte skuldbelägger ngn. Jag ska kunna rida med bett, eller ha hästen i stall eller tävla i ngn gren om jag vill det utan att känna mig som värsta djurplågaren för att jag väljer att göra detta med min häst. Däremot inte sagt att jag får utsätta eller behandla min häst hur som helst, det är en helt annan fråga. Men jag som hästägare ska kunna njuta av mitt liv tillsammans med min häst oavsett hur mina förutsättningar för oss ser ut. Att ha förmånen att få umgås med en häst är en gåva som vi alla ska vara rädda om, och i det ingår min och din skyldighet att behandla våra hästar med omtanke, respekt och kärlek. Oavsett hur dina och mina förutsättningar ser ut....

Ha det gott och sköt om er....









 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress