Som en bok med läderpärmar

2012....Ett helt nytt år att fylla med vad jag vill. Ett helt nytt år som kommer att ge både glädje och sorg, vila men också full fart. Ett helt år att till viss del forma som jag själv vill, men vissa delar kommer bara att levereras i mitt knä vare sig jag gillar det eller inte.

Mitt liv framöver är som en bok men med helt tomma vita pappersark, tomma som bara väntar på att få fyllas med livet som flyter fram som en bäck där tiden står stilla men egentligen inte. Vatten som rinner sakta men säkert men utan att  synas att det egentligen byts ut. Så är livet, enda skillnaden är att livets dagar kommer att ta slut en vacker dag, eller natt.

Varje människa på vår jord har fått ett eget liv med ett visst antal dagar till sitt förfogande. Hur många dagar var och en har fått vet ingen om. Det kan vara så kort som ett par dagar upp till många många år, mitt liv kan ta slut i morgon eller om 34 år, vad vet jag....

Det jag brukar tänka på är att livet inte går i repris. Dagen i dag kan du aldrig få tillbaka. Dagen i morgon kan du fylla med vad du vill. Men hallå tänker många nu....vadå fylla med vad du vill, kan jag ju inte. Och visst har ni rätt. Jag precis som ni har en massa saker att göra hela dagarna. Jobba, städa, handla, föräldramöten, träningar, läxor husdjur som ska ha sitt och mycket mycket mer........

Men det som jag själv försöker ha i minnet och verkligen ta till mig det är att livet är just allt detta. Allt som jag och ni gör hela dagarna, det är det som är livet. Allt detta småpyssel som dagarna består av det är det som du och jag ska njuta av. För varje dag som går i livets karusell är full med underbara upplevelser och ger dig minnen att plocka fram och njuta av. Livets minnen är bok som just du kan fylla med precis vad du vill. En bok som du kan välja att dela med dig av eller att ha för dig själv. Vad du än väljer så är det ditt beslut och ingen annan kan ha någon åsikt om det.

Så fyll nu ditt nya år med underbara saker som ger dig glädje och styrka att orka med och klara av det mindre trevliga bitarna. För på samma sätt som dag blir till natt så kommer glädje att bytas ut mot sorg, ingen klara sig undan livets baksida. Men med själen full av det goda kommer det att gå att klara av det tråkiga också.....

Sköt om dig och njut av dagen i dag. För den får du aldrig tillbaka..... 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress