Målen med min ridning 2012.
Ridningen har alltid varit rolig. Är nu inne på min 4:de termin och utvecklingen har gått super. Känner mig mer trygg, balansen har tränats upp otroligt bra och även nedsittningen i traven har gått framåt.

Men smolket i glädjebägaren är att nu när vi börjar att komma till detta med lite mer finlir, vrida om höften lite för att flytta vikten på det ena eller det andra sittbenet. Ja då kommer mina begränsningar som ett brev på posten. Att vinkla och vrida höger höft/ bäckensidan går peppar peppar ganska så bra. Men när vi kommer till vänster sida är det kört, och då menar jag verkligen det. Då skjuter smärtan upp i ryggen och efter en stund är det, det enda som jag känner och den smärtan tar mycket fokus från själva ridövningen.

När jag började på Hippo så kunde jag inte sitta ner i traven alls. Herre gud vad ont det gjorde, och efter en stund så fick jag kramp i musklerna och då gjorde det ännu ondare. Nu får jag bara kramp om jag är i en sämre period. Dvs  om det är väldigt kallt ute eller om jag har en förkylning i kroppen, då värker det som attan och musklerna krampar bara jag sitter upp. Tack och lov så finns det ju smärtstillande att ta innan ridningen, utan det skulle jag nog aldrig klara en hel lektion.

Men det som känns så surt och tråkigt är att nu har vi kommit ganska långt i vår grupp och det är nu som jag verkligen märker vilken begränsning mitt bäcken ger mig i min ridning. Och det är det som gör mig lite ledsen, detta att vilja men inte kunna, att det är min kropp som sätter stopp och inte min egen vilja till utveckling.

Men då har jag ju Sanna gumman :) Ingenting är omöjligt tycker hon. Går det inte på det ena sättet så får vi hitta ett annat sätt som fungerar för dig, allt går att lösa men kan behöva göras på lite olika sätt. Nu gäller det att hitta ett sätt som fungerar för dig...Och hon har ju rätt, det gäller att hitta andra verktyg, andra lösningar för att få det att fungera. Och jag måste inse att jag aldrig kommer att kunna rida på rätt sätt, men jag kan klara mig ganska så bra bara jag hittar en annan lösning som mitt bäcken kan ställa upp på och klara av :)

Så mina mål för 2012 är att dels rida fler hästar på Hippo och inte bara min älskade Lucky. Men också att försöka mjuka upp och stärka mitt bäcken så gott det går. Framförallt så behöver jag få ett öppnare bäcken som gör att jag kommer ner i sadeln bättre, och att jobba med att lösgöra min vänstra höft för att kunna vrida om och sitta om på ett mer korrekt sätt när jag rider.

Funderar på att köpa mig en pilatesboll. Har ingen som helst erfarenhet av en sådan men kan tänka på att det både stärker och mjukar upp mitt bäcken om jag sitter och rullar på en sån. Tror också att både rygg och mage mår bra av det, är det ngn som har provat? Om ni har det, har ni märkt något resultat ? Alla upplevelser, tankar, funderingar tas tacksamt emot :)

Ha det gott och sköt om er...
Malin m Linn och Johan

Hej Åsa!

Med ditt bäckenproblem skulle jag nog fundera på naprapat eller osteopat. Jag har låsningar i mitt bäcken ibland och detfår en naprapat loss.

Kram Malin

Anonym

Kanske skulle vara ngt :) Kan ju vara en låsning el dyl som ställer till det. Tack för tipset :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress