Hur är världen funtad ??
Då är det mera vårt rättsväsende som jag tänker på. Har nu läst om två större mål ang dråp/mord och misshandel med redsakap. 

I det första fallet så var/är det prat om sänkt straff pga att offret " var så berusad att hon inte kunde känna ngn form av dödsångest/rädsla...

Så nu vet vi det också....är du bara full så är det helt ok att utsätta dig för vad som helst när som helst för du kan ju ändå inte uppleva/känna någonting pga din berusning. Hm....undrar vad det ger för signaler...

I den senaste händelsen som gäller en man som under kraftig berusnig högg sin dåvarnde sambo 13 ggr med svärd är det på tapeten att han ska få sänkt straff därför att " han pga sin berusning inte haft uppsåt att döda"

Då kan ju inte jag sluta att fundera över om det i Sverige i dag 2012 är helt ok att göra i stort sett vad jag vill och klara mig relativt lindrigt undan bara jag är nog berusad, för är jag det så har jag ju inte haft "uppsåt" att göra det jag nu har gjort. Och om det sen är mord/misshandel eller stöld spelar ingen roll. För stackars jag kan ju inte dömas för vad jag har gjort för jag var ju för full :/

Känner olustrysningarna i nacken krypa fram. Är jag som offer i dag helt rättslös ? Är det inte så att var och en av oss ska stå för vad vi har gjort ? Är jag mindre skyldig till mitt handlande för att jag var full, vem är skyldig till att jag är berusad?? Mig veterligt så är det jag själv som väljer om jag vill dricka eller inte, så det innebär att jag i mina ögon också är ansvarig för vad jag säger,gör och hur jag beter mig under berusningen som jag själv valt att försätta mig i, jag kan aldrig skylla på någon annan för vad jag själv har gjort. Detta gäller alla människor oavsett nationalitet/hudfärg/religion eller samhällsklass.....





Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress