Detta med tekniken och framtiden

Satt till morgonen och kollade igenom lite reklam från Mediamarkt. Där fanns bland annat reklam för I Pad. Kom då att tänka på ett Prima möte som jag var på tidigari i år där två förskolar visade upp sitt matematikarbete och berättade hur dom har jobbat och hur dom tänker ang matematik.

Där var det en av grupperna som jobbar mycket med I Pad med sina barn , bla matte spel, pussel mm. Finns otroligt mycke bra arbetsmaterial att finna, men många av alla dessa Appar är också bara skit tyvärr. Hur som haver så gick min hjärna igång lite och började att fundera på detta med pussel. Pussel traditionellt som vi är van kontra pussel på I Pad eller på datan.

Just detta med data tekninken till mindre barn och i skola/förskola har ju bara funnits aktivt i ca 10-15 år (rätta mig om jag är ute och cyklar) aktivt menar jag då i skolarbete och på förskolor i tema och åldersindelat arbete där datamaterial har ersatt andra former av arbetsmaterial.

Där min fundering hamnade var hos pussel. Hur påverkas barnens inlärningsförmåga och logiskt tänkande när traditionella pusselbitar som barnen kan känna formen på, vända och vrida och undersöka med fler sinnen än bara ögat byts ut mot ett data pussel där bilden blir platt och inte går att undersökas på något annat sätt än med ögat.

Ett pussel på I Pad/datan blir i mina ögon väldigt platt och inte lika konkret som ett gammaldags pussel där alla bitarna finns att både smaka, känna, lukta på och undersöka med alla barnets sinnen, och där kommer då min fundering. Tappar barnen någonting i sin inlärning, som vi inte ser nu men kommer att märka i framtiden av att inte få pussla med "riktigt" pussel ? Nu gäller ju detta enbart pussel. Men hur är det med andra upplevelser för barnen där det går från "ta på, känna av upplevelser" till "titta på" upplevelser via I Pad /Data ?

Nu verkar detta inlägg som att jag är en riktig bakåtsträvare när det gäller utveckling och nya verktyg till lärande. Men så är det inte ;) Det jag funderar över när det gäller ny teknink är att vi nog inte ska ha så bråttom med att byta bort det ena för det andra. Jag tror på ny teknik och nya arbetsverktyg men jag tror också på att låta dom arbeta hand i hand under en längre period, en mjuk övergång där det ena inte utesluter det andra utan där dom olika teknikerna kompleterar varandra...

Lite tunga funderingar en torsdagmorgon, men ibland styr jag inte över min hjärna :) När det kommer tankar så kommer det och just i dag var det dessa tankar som flög genom min hjärna.

Ha det gott och sköt om er....
 




mamma

Du tänker så rätt.. Glöm inte de gamla beprövade metoderna, men var också nyfiken på de nya. De är vad jag tror, bra med båda delarna. Men vi ska inte hasta iväg mot de nya.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress