Vad är traditioner
Och vad betyder dom för dig?
 
Traditioner finns i alla länder, traditioner bygger de samhällen vi lever i oavsett var i världen vi bor. Traditioner är viktiga och inger trygghet och känslan av samhörighet för de personer som lever tillsammans. Traditioner för mig är oerhört viktiga. Jag är stolt över de vi har och för mig ger de en enorm trygghet och är någonting som jag ser fram emot och lever upp av...
 
Alla som känner mig vet att jag verkligen går All in när det gäller Jul och Julpynt, älskar att leta julklappar och att köpa (Denna gång är den enda gången som jag verkligen skulle önska mig en större plånbok) Att få ge en gåva är bland det roligaste jag vet, och jag funderar (till min mans stora förtvivlan) både länge och väl innan jag köper en julgåva för att verkligen vara övertygad om att den är (då i mina ögon naturligtvis) en bra gåva till den personen som det gäller. 
 
Att jag kommit att fundera på detta med traditioner bottnar i alla dessa statusar som florerar runt på Facebook just nu. Allt från att gilla Negerbollar (får gud bevars inte kalla den för Chokladboll) till nu sist detta med det som Walt Disney valt att klippa bort från Tomtens julverkstad där han och nissarna tillverkar julklappar till barnen.
 
Jag själv (kan bara prata utifrån mig själv)  inte förstå riktigt denna folkstorm som det har blivit. Ja menar, vad spelar det egentligen för roll för dig eller mig om ca 5 sekunder klipps bort.....För mig är själva traditionen  stunden framför Kalle med alla mina nära och kära, gofika (är en obotlig gottegris) och myset runt omkring. Om sedan ett bortklipp på dessa stackars sekunder får andra i världen att må lite bäättre så ser jag det som en bonus för världen och för att vi är medkännande och empatiska människor som bryr oss om andra än mig (sig) själv.
 
För handen på hjärtat. OM det är så att innehållet i Kalle Anka är traditionen så har den brytist flera gånger om. Precis varenda jul om vi ska vara ärliga. För vad är det som läggs till år efter år??......JO, en ny sekvens av en film. Och den kan jag lova, är betydligt längre än dessa stackars sekunder som har klipps bort och som det nu är en sån fruktansvärd reaktion mot........Och för mig personligen så behöver jag inte dessa stackars sekunder för att uppleva jultraditioner med allt vad det innebär...
 
Nu säger jag inte att det är fel att tycka någonting annorlunda. Är dessa bildsekvenser viktiga för dig så ska du självklart tycka till. Men att gilla statusar på Facebook leder ingenstans utan gör den bara (i mina ögon) helt verkningslös. OM du verkligen tycker något så skriv och berätta dina åsikter till de som det berör. Och då menar jag allt, inte bara detta med Kalle. Mycket ang våra traditionener ( psalmer, kyrkan, lucia mm) är just nu på tapeten. Och det med rätta!! Vi ska inte behöva ge avkall på det som är viktigt och som betyder någonting för oss, men igen....OM du tycker någonting, vänd dig då till de beslutsfattare som har bestämt vad vi får och inte får. Det är till dessa personer våra tankar och åsikter ska framföras. Då och endast då, kan det kanske leda till en förändring. Att "gilla" statusar på Fb visar bara din åsikt i frågan, men leder tyvärr ingenstans.....
 
Ha det gott och sköt om er....
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress