Jag gillar att läsa

Och nu har jag snöat in på hästbloggar av olika slag. Allt från elit ryttare till skogsmullar i fjällvärlden. Vissa av bloggarna har så otroligt mycke och intressanta ämnen så det är ett nöje att läsa. Och en av mina favoriter är från vilhelmina fjällen och deras vardag är så otroligt roligt beskriven. Sen att hon forskar i eksem på hästar gör ju inte saken sämre.

Men det jag har reflekterat över när jag har läst många hästbloggar, både dom jag följer och dom som jag har hamnat hos via länkning, är hur ägarna är så olika i sitt ägande av sin häst. Detta har jag även reflekterat över bland alla som jag har sett i verkliga livet. Eftersom jag har döttrat med häst och även rört mig lite inom tävlingsvärlden så har jag stött på dessa "två" olika sorters hästägare flertalet gånger.

Nu är det just dessa två olika ägandesätt som jag tar upp här. Det är bara reflektioner och inte en sanning som står skrivet i bibeln utan bara mina egna tankar utifrån personer jag träffat och pratat med under dessa år som jag har befunnit mig i en del av hästvärlden.

Den ena "sortens" ägare är helt klar med att nästan all skötsel/ridning sker av häst/ponnyägaren själv. Mycket tid, energi och planering läggs ner på ridscheman och i stort sett allt sköts av ryttaren själv som vill ha stenkoll på formkurvor, ev trötthet eller om hästen/ponnyn på ngt sätt känns lite ur form. Vad dom däremot lägger ner mindre tid, energi på är hästen/ponnyns utrustning. Vad jag menar med det är att det finns allt som behövs men inget överdåd av täcken, träns, borstar, skydd, sadlar mm mm. Basutrustning som sköts väl men inget överdåd s a s.

Sedan har vi den "andra" ägaren. Som har hjälp med hästen/ponnyn större delen av tiden. 
Lägger inte ner lika mycket tid på ridningen och skötseln som den första ägaren . Men det som jag har reflekterat över är att mycket av tiden som inte läggs på ridning/skötsel istället har flyttats över på shopping behov. Dessa hästar/ponnysar har flertalet sadlar/träns/täcken/skydd/borstar/lindor/bots mm. Saker som självklart behövs men kanske inte i trippel upplaga eller fullt så många av. 

Nu är detta blogginlägg väldigt 
svart eller vitt i sin utformning. Men alla som rör sig i hästlivet eller vilket annat liv som helst vet att det finns en mängd olika nyanser och allt inte bara är svart eller vitt. Att jag har valt att skriva om just dessa två olika ägare är en slump. Vem vet, nästa gång lyfter jag upp två andra helt olika sätt att leva sitt hästliv. Finns hur mycket som helst att skriva om, det är bara att besöka en tävling/träning/stall så flödar det av intryck och stoff till ett helt inlägg :)

Men var står vi då?? Ja handen på hjärtat så måste jag nog upplysa om att vi är en mix av båda två ;) Eftersom vi är en familj som hjälps åt så sköter vi till stora hela all ridning/träning av hästarna själva. Lite gästryttare som dyker upp någon gång då och då har vi till hjälp. men i dagsläget inga fasta personer och om det blir aktuellt så rör det sig om en dag i veckan. Resten av tiden är vår egen med finpållarna.

Men eftersom vi är flera i familjen som hjälps åt med hästarna så har vi tyvärr ganska så mycket energi kvar . Så liiiite shopaholic är vi ändå ;) Schabrak/täcken/och ludd i långa banor samt reflexer är nog det som shoppas mest. Ett träns eller två eller nya pannband kan också slinka ner helt utan problem ;)

I o f sig så är det viktiga i livet att var och en väljer att göra det som känns bra för en själv. Känns det bra så blir det bra. Att göra ngt för att vara någon annan till lags brukar ofta sluta i katastrof eller till otillfredsställelse, så kör så det ryker. Och kom i håg    Var dig själv.......


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress