Vi talar olika språk...

Vad är det som gör att kommunikationen mellan två personer inte håller ihop ? Är det ryggsäcken som var och en bär som hjälper till att tolka det vi hör ? Är det så himla svårt att fråga " Hur menar du " om jag som person blir osäker på det jag har hört ist för att "läsa" in det jag "tror" att jag har hört och sedan utgå från det .....

Och när jag ändå lyfter detta med kommunikation. Vad är det som gör att vissa människor bara måste lägga orden i andras munnar och på så vis få fram mycket av sin egen åsikt men få det lagt på någon annan...

Men du sa ju, den och den sa att.....osv. Men jag som person kan aldrig säga att den och den sa si eller så. Jag kan säga hur jag uppfattade att den andra personen sa, hur jag läste in/tolkade den andres ord. Varken mer eller mindre, om inte den personen utryckligen pratade i jag form, Jag tycker, jag vill, jag behöver, jag önskar mm...

Om fler människor skulle uttrycka sig i jag form tror åtminstone jag att det skulle bli lättare att förstå och mindre komplikationer. Om jag bara pratar för mig själv och ingen annan så blir det tydligare för omgivningen vad jag vill/tycker och ingen annan person behöver bli indragen/utsatt för att ha sagt si eller så utan att egentligen vara med i den diskussion som var upprinnelsen till grundproblematiken....

Nå nog om detta en tisdag morgon :) Veckan har startat och som vanligt finns det hur mycket som helst att glädjas åt. Njut av en underbar dag och tänk på att bemöta andra som du själv vill bli bemött.......



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress