Ponny vs Stor häst

Eftersom helgen har spenderats på tävlingsbanan och med både ponny och stor häst har jag fått uppleva båda formerna så att säga. När nu dom nya har dragit sitt själva så har jag varit lös och ledig och haft möjligheten att titta runt. Detta var inte att tänka på förut eftersom jag då var helt låst i stort sett till sek rummet. Hade vi tur han vi med att se våra egna barn när dom red men lika ofta upptäckte vi i startlistorna att : oj har hon redan varit inne på banan...

Det jag reflekterade över var det olika tempot som är mellan ponny och häst. När ponny är på framridning/framhoppning är det 100 knyck och ett hets utan dess like. Många gånger så låg krockarna bara och lurade där i bakgrunden och jag fattar inte hur dom hinner med att se alla dom andra ryttarna i den farten.

På bana for ponny ekipagen fram som små duracell kaniner. Fullt ös medvetslös på många (inte alla) och jag (mina reflektioner) upplevde det som att många hetsade runt sina ponnysar och det enda som räknades var att komma runt så snabbt som möjligt och med så lite fel som möjligt. Jaha och är det inte så det är då, undrar nu många. Snabbast tid och minst fel vinner ju! Och visst det håller jag med om. Men vägen dit behöver väl inte vara så himla hetsig och utan ett tänk vare sig på ridvägar, stil eller kommunikation mellan ponny och ryttare.....

Är nu fullt medveten om att jag  provocerar många av mina läsare. Men när jag ser hur en ryttare, en av många tyvärr, som lägger sin ponny dåligt och med väldigt taskiga förutsättningar och sedan blir arg vid vägran, utbrytning eller rivning ja då blir åtminstone jag lite mörkrädd över hur ett betende kan vara så fullt accepterat bland många.

Nu finns det också otroligt många ekipage som rider på ett som vad jag tycker är ett bra sätt. Lyssnar av, bra ridvägar, bra tempo utan att jaga fram sin ponny och med tydliga men betydligt mindre bryska hjälper än en del andra. Dessa ekipage är en fröjd att se och hela ritten utstrålar lugn och harmoni med ett bra samspel.

När sedan storhäst ekipagen kommer in så är det betydligt lugnare tempo. Större och generösare ridvägar. Bra galopp men utan att hetsa fram. Lugnare helt enkelt. Nu är jag helt medveten om att med stor häst blir det helt naturligt ett lugnare tempo eftersom dom är större i storleken, behöver mer plats och inte kan rusa fram på samma sätt.

Ja detta är några av de reflektioner som har snurrat runt i mitt huvud sedan helgens tävling. Men bara för att jag har lyft upp dessa ytterligheter betyder det inte att alla rider på detta sätt. Det är med ridning som med allt annat. De är dom som syns och hörs som man ser, och det är bara tack och lov en bråkdel av alla som håller på med tävling.

Ha en trevlig måndagkväll......
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress