Ja vad tycker ni ????

Hittade detta på nätet och naturligtvis började min hjärna att snurra och fundera. Visst låter det logiskt detta ang att vilda hästar får ju aldrig tänderna raspade/kollade. Men vilda hästar kontra tamhästar ligger ju ljusår från varandra i hur dom lever sitt dagliga liv.

Vilda hästar äter ju precis som dom ska. Lite men ofta, medans våra hästar får vara glada om dom får grovfoder 3 ggr per dag, vissa bara två !! Då bör ju tänderna nötas/hållas efter på ett helt annat sätt än hos våra tamhästar. Och om dom får problem så stämmer det ju att dom slipper bett och dyl som kan hjälpa till med skav och annan irritation.

Men nu har vi ju tagit till oss hästen och låter dom leva med oss. Och inte vet jag om jag skulle tycka att det var så himla roligt att låta div hakar/problem vara kvar och bara fixa till det genom att förändra tränset/bettet. Däremot så har jag beslutat att alla nästkommande hästar i mitt liv ska på klinikbesök till en tandläkare där och slipas vid behov och inte raspas på det gamla sättet.

Enligt den information som jag har fått angående detta med att raspa/slipa så är det en enorm skillnad för tänderna hur dom påverkas när det sker. Traditionell raspning är ju lite hårdare för tändernas rötter än vad en slipning med maskinen är,så har då jag uppfattat det. Så därför med den nya erfarenheten som jag har så har jag beslutat mig för att maskinslipning kommer det att bli framöver och inte raspning som jag har gjort förut.

Bara för att jag nu anser att slipning är bättre för hästens tänder betyder det inte att jag anser att alla måste göra/tycka så. Var och en gör på sitt sätt och efter sina förutsättningar, det som känns bra för mig behöver inte kännas rätt för dig....Något att fundera på är det iaf, hur göra ? vad anser du känns bäst för dig ? Vad tycker du ang dessa tankar och funderingar......

Ha en underbar torsdag och vet ni vad.....än så länge regnar det inte :)




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress