Vad är det med hund & häst folk....

Okej nu sticker jag ut hakan igen :) Vet att många kommer att reagera, vissa hålla med, men dom flesta kommer att bli skit f-b !!! Men en sak som jag har reflekterat över under dessa år i hästvärlden, men även i hundvärlden, är att allt med dessa djur (kan bara uttala mig om dessa, har ingen annan erfarenhet av andra djur) blir så oerhört personligt för dom flesta. Inte för alla men för bra så många iaf....

Vad är det som gör att många reagerar med taggarna utåt, att gå i försvarsställning, eller att snäsa av någon annan person som kommer med synpunkter ang en frågeställning/fundering om någonting som har ställts av den vederbörande personen ifråga ?? Om jag ställer en fråga om någonting som jag funderar över, kan vara precis vad som helst. Om jag lyfter upp den med andra personer och får deras uppriktiga åsikter/tankar och funderingar tillbaka, men som inte går hand i hand med min egen....varför då reagera med ett surt och fult sätt tillbaka till den/de personer som jag nyss lyft min frågeställning med ??

Jag vet att jag generaliserar nu. Att jag drar många över en och samma kam. Men tyvärr upplever jag att det är så här och har sett detta hända många fler gånger än vad jag skulle vilja ha gjort. Och visst, jag kan ha sprungit på dessa undantag till folk som reagerar på detta vis fler gånger än motsvarande både när det gäller hästar och hundar. Men är det så med djur att det blir så stora och kraftiga känslor att det påverkar oss på ett helt annat sätt själsligt än om vi prata om något annat intresse som inte har levande varelser involverade ?? eller andra djur som tex möss, reptiler, marsvin mm.

Nu är det ju också så att jag själv nästan aldrig har varit inne i en sån där diskussion (tack och lov) utan bara har fått uppleva den som andre person. Har vid flertalet gånger (fler än vad jag skulle önska) fått uppleva detta när personer börjar att bolla tankar och funderingar på allmänt plan men som fort urartar till att upplevas som personliga angrepp med påföljande obehagliga diskussion som följd.

Vad har jag  lärt mig av detta då ?? Jo att vara väldigt försiktig med att uttrycka min egen åsikt. För även om den frågas efter från början så är det inte så säkert att det leder till någonting bra ändå. Rätt vad det är så blir det helt fel och så blir någon skogstokig för att mina tankar/funderingar inte alls stämmer överens med vad personen själv ifråga
tycker/tänker/anser.

Nu är detta MINA tankar och funderingar. Mina upplevelser som jag varit med om under mitt häst och hundliv. Med detta vill jag inte på något sätt påstå att detta är sanningen och inget annat är rätt. Detta är mina åsikter och om dom inte stämmer överrens med dina så kommer jag inte att bli skogstokig för det ;) Om du däremot är av en annan åsikt och vill/vågar bolla dina tankar och funderingar med mig så hoppas jag på en givande diskussion som inte urartar till någonting tråkigt  .....

// Ha en härlig dag //










Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress