Min familj är min trygghet

Vill bara säga det - no more no less.........

I alla fall så var jag på familjedaghemskonferans i S-holm i helgen för er som har missat min utflykt till den stora staden ;)

Där avhandlade vi Lekens betydelse för barnen, att det är i leken som dom tränar sig inför livet som kommer framför dom. Via leken övar dom både roliga och mindre roliga upplevelser. Leken är ett av barnens absolut största och mest använda språk. Se på deras lek så ser du också vad det är som fascinerar dom mest just nu, vad det är dom övar på eller behöver bearbeta.

Fredagen gick i Genus tecken och med allt vad det innebär för oss i frågan om utmaning och att ändra vårt tänk ang detta med pojk kontra flick betydelse.

En av föreläsarna grep mig riktigt på djupet. Hon pratade om pojkarnas behandling och bemötande av oss vuxna som vi helt omedvetet gör, inte av elakhet utan av okunnighet och vår gamla ryggsäck som följer oss genom livet. Det har visat sig att flickor uppfostrar vi till omhändertagande individer som har lättare att visa känslor, vara empatiska och lättare för att prata känslor mm. Pojkar däremot uppfostrar vi till individer som ska vara stora, starka och inte gråta eller visa några större känslo yttringar utan bita i hop och komma igen om det händer ngt.  

Jag tror att vi måste sluta se barn som kön och se dom som individer i stället. Alla barn behöver samma sak oavsett kön. Kärlek, närhet, trygghet och en möjlighet att få utvecklas efter sin egen förmåga, är vad alla behöver och som vuxen borde vi kunna se bortom det kön barnet har.....och bara se barnet.....och dess behov.

Hur som haver så gav helgen mig många tankeställningar och många nya funderingar. Mycket av det vi fick till oss visar på hur stor betydelse vår egen ryggsäck har. Men att ta tag i sig själv på djupet kan vara både jobbigt och skrämmande...Men ack så viktigt i bland för att kunna förstå sina egna reaktioner och varför man reagerar som man gör när det gäller vissa saker. 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress