Livets möten
Alla som går genom livet ställs inför olika möten hela tiden. Möten kan berika men också ta energi och ork från en som person. När jag hade fått upp mitt huvud ovanför isen efter min sjukskrivning bestämde jag mig för att inte låta andra personer ta energi från mig. Jag valde därmed bort det som kostade mer än vad det smakade.....allt för att överleva själv.

I dag är jag inte lika känslig längre på dessa energislukare. I dag kan jag ha dom i min närhet utan att själv uppleva det som att jag håller på att gå under. I dag kan jag se skillnaden på att låta mig sugas ur, till att acceptera att dom finns men inte låta det påverka mig allt för mycket. Självklart så påverkas mitt eget beteende till viss del men jag orkar resa mig och gå vidare utan allt för mycket slitage på min själ.

Ett annat av mina stora beslut när jag andades luft igen var att i första hand se till mig själv och i andra hand att se till andra. Jag tillät mig  att älska mig själv för den jag var, acceptera mig själv som person och började att tro på att jag också hade ett värde som individ och inte bara som en människa som alltid skulle göra det andra ville och förväntade sig av mig. 

Nu i efterhand (Det är alltid lätt att vara efterklok) inser jag ju också att mycket av det jag kände och upplevde satt i mitt eget huvud. Det tillsammans med omgivningens bild av mig gjorde att mycket blev helt fel, och i min iver att alltid ställa upp för andra gjorde ju att jag tappade bort mig själv och gick vilse i själen.

I dag kan jag säga helt ärligt att jag är tacksam för min kollaps även om det låter helt sjukt. Hade det inte hänt så hade jag kanske än i dag sprungit som ett marsvin i ett hjul utan att kunna uppleva den livsglädje som jag i dag har och som jag njuter till fullo av :)

Därmed så är min resa inte över utan jag ser det som ett livstidsprojekt, och kommer att måsta se det så för att inte falla tillbaka till mitt gamla tänk. Jag är skyldig mig själv att älska och respektera mig som person. Då och endast då kan jag älska och respektera andra i min närhet.



Det är viktigt att komma ihåg att just du är älskad för din egen skull. Inte för vad du tror att du måste vara.....






  

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress