Så mycket att uppleva och så lite tid....

Samma dag som Sanna skulle åka hem så flanerade vi bara runt i Gamla Stan. Insöp atmosfären så att säga, bara gå runt och ta in alla miljöer, färger , dofter och alla olika ljud som flödade runt oss....




Ja jag vet, jag har en förkärlek för dessa :)





Lilla torget mitt i Gamla Stan. Här är det vintermarknad under Dec månad.





Han en sväng förbi Slottet också. Rojalist ja visst ;)








I dag så tog vi en riktigt långdag på Mälaren. 1h.45min uppe på soldäcket på Viktoria slutade i hamnen på Birka och en härlig dag där. Gick en guidad visning på ca 1 tim som lite grovt förklarade Birkas roll i vikingatiden och med allt vad det innehöll om slag, stormakter och sopberg stora som hus mm.

Om ni gillar att glida fram på vågorna i solskenet och bli så där härligt röd om näsan och inte bangar för lite historia kan jag varmt rekomendera denna heldag på ca 7,5 timme. Av denna tid spenderas ca 3,5 timmar på båtens soldäck och resten på Birka full med historiens vingslag. Kan säga att det var mer än en pappa som ryktes med i vikingarnas galna upptåg :) i varje man finns det kvar en liten pojke som bara älskar detta med svärd, spjut och vikingahjälmar fyllda med mjöd ;)

En av båtarna som gled fram på Mälarens vatten




Och för ni som undrar vad detta är för hus så kan jag bara upplysa om att det är vår
"lilla" stuga i Stockholm som vi rår om.
 Alla som känner sig manad får gärna hälsa på nästa sommar ;)



( Egentligen är det en Kabe 530 årsmodell 82 som Ernst Kirchsteiger har hjälpt oss att sommar styla )



Så börjar då Birka med lite av vad du får uppleva.










Detta är muren runt garnisonen där dom stridande bodde. Har bedömts att den var en ca 5
meter hög palissad som skyddade en stor plats att ta skydd på om dom blev anfallen av fiender.





Gravkullar finns det gott om, ca 3000 och fler har nog gått förlorade pga jordbruk på senare tidsåldrar.




Hantverk kunde dom för men även i dag...


















Och vad vore en tidsresa till vikingatiden utan några vikingar, ganska så trist eller hur.
Så pass på, här kommer dom ;)








Ha en fortsatt skön lördag och för ni som undrar.........Röd som en signalkräfta har jag blivit flera gånger
och mycket After sun har gått åt, men brun har jag inte blivit ändå.....fräknig på sin höjd :)



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress