Så sunt och så sant.....
 
 

   Hästar som står uppstallade, det vill säga ej har bete att tillgå, ska utfodras minst tre, helst fyra gånger per dygn. Fodringarna ska spridas ut så jämnt på dygnet som möjligt. Det är bra att eftersträva fasta rutiner både vad det gäller fodringstider och fodringsrutiner.
Ridskolehäst som fått mat i krubban. Foto: Eva Eternell Hagen.
   Hästen har en liten magsäck och ska därför utfodras ofta. Hästar som under dagen går i en större hage där den kan äta gräs och annat behöver givetvis inte utfodras under dagen under förutsättning att det finns tillräckligt med mat i hagen. Detsamma gäller hästar på bete. Men räcker inte gräset i hagen/betet måste hästarna stödutfodras.

Alltid fri tillgång till vatten
   Det första man ska se till är att hästarna har vatten. Både i stallet och i hagen. Efter vattnet utfodras höet. När hästen har ätit en del hö kan man ge kraftfodret. Många ger kraftfodret först och höet sedan, det är bättre att göra tvärtom. Hästens magsäck rymmer inte kraftfodret och sedan två kilo hö på det. För att få plats slussas det som hästen åt först vidare till tarmen. Därför kan hästen inte smälta och tillgodogöra sig kraftfodret lika bra om det ges före höet. Ges det efter höet får det istället mest tid till att smältas och bearbetas i magsäcken innan det förs vidare.
   Att ge en del av höet före kraftfodret har en annan positiv verkan också: Det blir lugnare i stallet vid fodringarna. Hästarna blir inte så hetsiga när hinkarna kommer fram om de fått mumsa lite hö först.

Dela höet på flera högar
   När jag morgonfodrar börjar jag med att ge alla hästarna 1 kg hö var inne som de får äta medan jag klär på alla täcken, benskydd, tar av lindor. Lagom tills jag börjar bli klar har de ätit och då ger jag dem hinkarna. Sedan får de 1 kg hö var ute i hagen. Jag är alltid väldigt noga med att lägga ut höet i flera högar, fler högar än hästar, med lagom avstånd. Då blir det lugnt och även de ranglåga hästarna får chans att äta ifred.
   Under de kalla månaderna är vattenkopparna i hagarna avstängda. Då tar vi ut hinkar och ställer i hagen. Bäst är att binda fast hinken i en stolpe så att ingen häst välter ut vattnet. Vid lunchfodring ute fyller jag på vatten först och delar sedan ut höet, precis som på morgonen, i flera högar.
   Vid insläpp har jag lagt in hö och fyllt i vattenhinkar. När alla hästar är inne och alla täcken och grimmor är av ger jag hinkarna efter en stund.

Trevligt att hålla rent
   På kvällen får alla hästarna höet först och vatten fylls på. När de ätit en stund delar jag ut hinkarna. Jag vet att alla inte tycker att det ingår i en fodring, men jag tycker det är trevligare att diska, eller åtminstone skölja ur, mathinkarna. De blir inte så ingrodda och är lättare att hålla rena då. Varje hästägare kan ju sedan själv diska sina hinkar. Jag går ett varv och kollar alla hästar, att alla boxdörrar är ordentligt stängda, att sadelkammaren är låst innan jag släcker och säger god natt till hästarna.

Eva Eternell Hagen
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress